Alla finalister i Retail Awards 2018

Retail Awards är Svensk Handels årliga evenemang. Syftet är att lyfta fram, belöna och hylla framgångsrika företag, personer och satsningar i handeln. Här är årets samtliga nominerade. 

De tolv jurygrupperna har nu utsett 36 finalister till Retail Awards 2018, handelsgalan som arrangeras av Svensk Handel och nyhetstidningen Market. De slutliga vinnarna koras på Retail Awards stora gala som hålls i samband med Svensk Handels årsstämma på Stockholm Waterfront den 21 maj.

Miljötänk och nytänkande bland kriterier

Jurygrupperna, som består av olika experter inom detaljhandeln, har bland annat gått efter kriterier som miljötänk, framgång, kundbemötande, nytänkande, personalpolicy, försäljning och lönsamhet.


Läs även: Här är världens 42 bäst designade butiker


– Intresset för att medverka i Retail Awards har i år varit större än någonsin och jurygrupperna har haft en tuff uppgift att sålla ut tre finalister i respektive kategori bland alla bidrag som genomgående har hållit hög kvalitet, säger Thomas Karlsson, projektledare för Retail Awards.

Företag i frontlinjen

– Det är glädjande att få avslöja de 36 vassa finalisterna i Retail Awards 2018. Det är dessa företag och medarbetare som står i frontlinjen och driver utvecklingen i handeln. Det är de som ser till att svensk detaljhandel fortsätter att vara konkurrenskraftig även i framtiden, säger Karin Johansson, VD på Svensk Handel.

Finalister Retail Awards 2018

Årets ledare: Johan Junehed, Cervera, Björn Lindblad, Mio och Håkan Lundstedt, Synsam

Årets omniupplevelse: Elgiganten Arninge, Mio och Willys

Årets butikskoncept: Ikea Kök, Kronans Apotek och Aesop

Årets e-handel: Lyko, Kitchentime och Bubbleroom

Årets hållbara butik/butikskedja: Clas Ohlson, Lidl Sverige och Apoteket

Årets logistiksatsning: Zalando, Boozt.com och Kappahl

Årets butikskedja:  Elgiganten, Polarn o Pyret och Royal Design

Årets lojalitetsprogram: Polarn o Pyret, Akademibokhandelns vänner och Hemköp

Årets arbetsgivare: Lidl, Synoptik och Clas Ohlson

Årets tillväxtföretag: Jollyroom, Kidsbrandstore och Skincity

Årets butikssäljare: Annie Ankersjö, Nymans Ur i Stockholm, Alexandra Hellman, Hunkemöller i Uppsala och Daniel Pollack, Media Markt Länna i Huddinge

Årets butik: Winston & Elle, Sundbyberg, Brillor å Sånt, Malmö och Science Fiction-bokhandeln, Stockholm


Läs även: Årets måsteläsning om butikskoncept