Amazon Fresh tyngsta miljöinitiativ – golvet

Amazon Fresh satsar på miljövänligt golv (detta är en idébild, inte Amazons golv).

Nu har den senaste generationen av dagligvarukonceptet Amazon Fresh öppnat. Med denna etablering siktar man på att bli första matbutik som erhåller en Zero Carbon-certifikation från International Living Future Institute. Golvet var det enskilda initiativ som minskade miljöavtrycket mest av allt.

I den nya Seattle-butiken, som är cirka 3 500 kvadratmeter stor, har Amazon använt sig av ett dussintal nya grepp för att minska sitt avtryck på miljön.

Sömlös och hållbar butiksupplevelse

Man räknar med att butiken ska ”spara” närmare 185 ton koldioxid årligen.

– Vi tänker ständigt på hur vi ska kunna göra kundupplevelsen enklare, mer sömlös och mer hållbar, konstaterar Stephenie Landry, vice president, Amazon Grocery, i ett blogginlägg.

– Med den nyaste Amazon Fresh-butiken tar vi ytterligare ett steg mot att bli en koldioxid-neutral verksamhet innan 2040.

Laddare för elbilar

Bland nyheterna finns bland annat ett kylsystem som ska minska utsläppen av växthusgaser med 38 ton per år.

Kunderna möts också av en station med laddningsmöjligheter för elbilar utanför butiken.

Den nya butiken har också en – för kedjan – ny typ betonggolv. Det ska minska det inbundna kolet, som är kopplat till tillverkning av golvet, med nästan 40 procent jämfört med ett traditionellt betonggolv.

Biprodukter från stålindustrin

– Golvet ser kanske ut som ett vanligt betonggolv, men i själva verket är detta det enskilda initiativ som har minskat avtrycket mest i butiken, säger J’aime Mitchel, Senior Program Manager, Sustainabilty.

– Under produktionen har betongen 40 procent lägre avtryck än traditionella golv. Detta tack vare att vi använde återvunna material från stålindustrin.

En annan förändring är det helt elektriska köksutrymmet som också minskar behovet av fossilbränsleförbränning i butiken.

Butiken drivs med 100 procent förnybar el som kommer från Amazons projekt för förnybar energi.

Granskas under 12 månader

Man konstaterar att vissa av initiativen definitivt kommer att föras vidare till kommande butiker. Golvet är ett sådant exempel.

För att butiken ska godkännas av International Living Future Institute kommer organisationen granska prestandadata under 12 månader för att säkerställa att den nya butiken uppfyller kraven.

Detta är den 26:e etableringen av Amazon Fresh i USA.


Se butiken och dess initiativ