Nu har Amazon bekräftat att man påbörjar lanseringen av den svenska sajten Amazon.se. Beskedet kom i dag via ett pressmeddelande. Troligen är detta startskottet även för en större satsning på snabbare fulfillment och ett större tjänsteutbud även i Sverige.
– Amazon har varit tillgängligt för svenska konsumenter och företag genom våra olika europeiska hemsidor under flera år, nästa steg är att introducera ett komplett detaljhandelserbjudande i Sverige och det är det vi planerar att göra nu, säger Alex Ootes, Vice President EU Expansion på Amazon i en kommentar.
– Vi är optimistiska inför att vi genom att fokusera på de saker vi tror att kunderna kommer att lägga störst vikt vid – låga priser, stort utbud och snabba leveranser – på sikt kommer att vinna de svenska kundernas förtroende, säger Alex Ootes.
Man nämner ingen tidpunkt för den skarpa lanseringen. Spekulationerna har hittills mest handlat om en lansering inför Black Friday.
Alex Ootes kommentar om att den svenska sajten är nästa steg indikerar också att den svenska sajten bara är en del av de kommande satsningarna. I nuläget sker leveranserna från Amazons fulfillment centers i Tyskland.
De stora framgångarna den senaste tiden (borträknat konsekvenserna av Covid-19) tillskrivs ofta företagets väloljade fulfillment. Det vill säga det som sker efter att ordern är lagd.
Stora investeringar i fullfillment centers, en egen flotta av leveransfordon och utbyggnaden av leverans nästkommande dag för Prime-medlemmar har nu börjat betala sig.
Rimligtvis kommer de nästkommande stegen till stor del handla om detta även i Sverige.