Amendi är ett svenskt jeansvarumärke med målet att ha en transparent dialog med kunderna. Det äkta paret Andreas och Julia Åhrman vill punktera begreppet hållbarhet och uppmanar till en mer eftertänksam form av konsumtion. Nu gör varumärket entré hos NK i Göteborg.
Paret tyckte sig sakna ett alternativ bestående av en kombination av hållbar dialog och moderiktiga kläder.
Tillsammans med vännen – och Andreas tidigare kollega från Nudie Jeans – Cory Page Spencer, föddes Amendi Jeans. Julia tog sig an rollen som chefsdesigner.
Varumärket föddes ur en ordlek
Nu öppnar de en egen avdelning på NK i Göteborg, den andra någonsin efter debuten på Nordstrom i New York.
För NK beskriver man sitt varumärke. Där konstaterar man att namnet är en ordlek på ”amendment” som betyder utveckling, förbättring, korrigering.
– Att kalla sig själv det kan låta självgott, men det är egentligen därför vi startade från början. Jag själv och mina kollegor har en bakgrund från Nudie Jeans där vi har jobbat med hållbarhet i en massa år. Vi har fått vara med på den resan och lärt oss att se vilka förbättringar och möjligheter som finns, säger Andreas Åhrman
Uppmanar kunderna att välja noga
Andreas berättar även att de vill punktera begreppet hållbarhet.
– Vi har möjligheten att ta begreppet hållbarhet hela vägen och för oss handlar det egentligen inte om just hållbarhet. På Amendi tycker vi att man kan punktera hela begreppet hållbart mode genom att ställa frågor som ”är det verkligen hållbart att producera nya kläder?”.
I stället vill man prata om transparens och låta kunden själv bestämma om verksamheten är hållbar eller inte. Andreas och Julia vill även uppmuntra konsumenterna att endast köpa saker de verkligen har ett behov av.
Design med mening
Butiken är cirka 50 kvadratmeter stor. Lokal vintage-inredning som andas art deco mixas med en mer industriell känsla. Ytan är designad av Julia Åhrman.
– För mig är design aldrig bara något vackert utan måste vara miljömässigt hållbart och funktionellt, säger hon.
Amendi finns på NK i Göteborg, Plan 2.
Källa och foto: NK Göteborg.