I slutet av januari öppnar AVAVAV en butik som också ska fungera som showroom och PR-kontor. Etableringen sker i Mood Stockholm.
AVAVAV grundades 2017 i syfte att göra modebranschen mer hållbar och anpassad efter kvinnors behov idag. Bakom AVAVAV står den svenska duon Adam och Linda Friberg. De har tidigare bland annat varit med och grundat de stora svenska modemärkena Cheap Monday, Weekday och Monki.
Genomsyras av hållbarhet
Konceptet genomsyras av ett tydligt miljö- och hållbarhetstänk. Med en mix av den avskalade skandinaviska estetiken och det extravaganta, italienskt kvinnliga, skapar AVAVAV limiterade kollektioner av italienska lyxvarumärkens överblivna, redan producerade tyger.
Man tar med andra ord tillvara på redan producerat material och skapar nytt mode. All produktion sker i och omkring Florens och varje plagg är unikt då det endast produceras i små kvantiteter, max ett tjugotal exemplar.
Kollektionerna läggs ut till försäljning direkt och ofta utan långa orderprocesser och till en attraktiv prisnivå.
Passar varumärket perfekt
AVAVAV har tidigare haft en pop-up butik i Bibliotekstan och har nyligen öppnat en butik på hemmaplan i italienska Florens. I slutet av januari öppnar de sin andra butik i Mood Stockholm.
– Mood är unikt på det sättet att det är en galleria med all service, en intressant mix av andra varumärken och ett centralt läge. Kvarteret har även en attraktiv blandning av restauranger, shopping och personer som arbetar i området som passar vårt varumärke perfekt, säger Emma Fällman PR, event & showroom Director, AVAVAV.
Nytänkande kring butiken syfte
Butiken som öppnar i slutet av januari kommer utöver att utgöra butik, även fungera som ett showroom, PR-kontor och eventlokal.
– AVAVAV bär på en spännande kombination av hållbarhetsfokus, stark design och en annorlunda men nytänkande syn på hur det går att använda butiken till mer än försäljning, säger Annika Ljungberg, marknadsområdeschef för Mood District på AMF Fastigheter.