Body Shop värvar ny VD från Adidas

The Body shop rekryterar en ny VD från sportbranschen, Kay Berg kommer närmast från Adidas. Upplevelser, butiker och produktutveckling blir hans fokus till en början.

Kay Berg har sin bakgrund inom retail och förändringsarbete. Nu senast från Adidas där han arbetat med utveckling inom retail, franchise och omni med fokus på Adidas- och Reebokbutiker i norra Europa.

Tilltalas av företagets arv

Tidigare har Kay från roller inom Retail and Brands, Polarn O. Pyret och H&M. Nu blir han VD för The Body Shop i Sverige och Danmark.

– The Body Shop har ett fantastiskt arv inom etik och hållbarhet som jag känner starkt för. Företaget befinner sig också i ett intressant skede med ny ägare i form av Natura & Co som har en tydlig målsättning var man vill ta varumärket i framtiden, säger Kay Berg.


Läs även: Paleo med Creams of the stone age


Han tar nu över efter Eva Lemark som under 2017 axlade rollen som tf. VD parallellt med sitt uppdrag som försäljningschef.

– I ledningsgruppen ser vi fram emot att fortsätta utvecklingen och att skapa nya möjligheter tillsammans med Kay. Personligen ser jag fram emot att ägna fullt fokus på att öka tillväxten i våra försäljningskanaler, säger Eva Lemark.

Butiksupplevelsen i fokus

Nu siktar den nye VD:n på att bland annat utveckla upplevelsen i butik.

– Min intention är att fortsätta stärka verksamheten inom butiksledet genom ytterligare förbättringar av köpupplevelse, butiksdrift samt produkterbjudande. Det finns även stor potential inom omnichannel, e-handel och wholesale, säger Kay Berg.

The Body Shop ingår numera tillsammans med Aesop i varumärkesgruppen Natura & Co.