Företeelsen zero packaging närmar sig våra breddgrader allt mer. I Oslo erbjuder Mølleren Sylvia sina kunder att fylla på varorna i medtagna kärl, och i sommar öppnar LØS Market i Köpenhamn med samma koncept.
Den fysiska butikens framtida roll diskuteras mer än någonsin. Amerikanska kedjan Staples testar nu om den kan fungera som en mötesplats och mingelyta för mobila professionella yrkesmänniskor.
Ska du resa till eller i USA? Då kanske stöter på någon av Benefit Cosmetics uppiggande färgstarka varuautomater. Den rosa lilla bussen lär dessutom göra mången tankspridd resenär glad.
I Under Armours prisade flaggskeppsbutik kan du självklart prova säsongens senaste golfkollektioner. Men här kan du dessutom göra det samtidigt som du försöker putta bättre än Jordan Spieth.
I sommar öppnar Morakniv och dalahästtillverkarna Nils Olsson Hemslöjd en gemensam Concept store.
Brittiska dagligvarukedjan Waitrose öppnar en ny Little Waitrose i ett helt nytt flaggskeppskontor. I och med den nya butiken blir man först ut av de stora aktörerna med en helt kontantlös butik.
Andy’s Lekland öppnar i Valbo utanför Gävle. Konceptet innehåller ett "kvarter" tillägnat skapande och lärande. Vid årsskiftet slås dörrarna upp till det 4 000 kvadratmeter stora leklandet som inom kort börjar byggas.
För MM.LaFleur kom det stora genombrottet när man började styla sina kunder med handplockade produkter. Nu levererar man mode regelbundet i sina kuraterade Bento-boxar.