Inslagen av återvinning och second hand blir fler inom retail. Röda Korset berättar om sina erfarenheter av att öppna butik i ett köpcentrum.
Coop är lanserar en gårdsbutik online där man kan köpa varor som är närproducerade från ett stort antal lokala producenter.
Edblad öppnar till våren ett nytt butikskoncept ”med hög grad av emotionell kundupplevelse”. VD Eva Boding ser stora möjligheter med satsningen.
Med hjälp av lokala provrum i kundens egna kvarter vill man förbättra servicen för nätshoppare – samtidigt som man skonar miljön.
Sainsbury's har öppnat ett nytt snabbt koncept skapat för stadsmiljöer. Inriktningen är servicehandel, man vänder sig till de som bor och verkar i området.
Den första generationens pop up-butiker handlade till stor del om marknadskommunikation. Framtidens pop up är teknikdriven och har helt andra syften.
Vans öppnar en yta som ska fungera som butik – men även som community- och eventyta. Satsningen är en hyllning till den lokala konst- och skatekulturen.
Dagligvarukedjan skapar ett helt nytt koncept där man samarbetar med externa aktörer. Nu står det klart att en deli flyttar in under samma tak.
Ambitionen är att överträffa kundernas förväntningar på en snabb och friktionsfri upplevelse.
Konceptet är beläget i ett centralt cityläge. Detta är ett stilrent försök att skapa den perfekta platsen för självbetjäning med fokus på e-handel och paket.