Nyligen dök Beatles upp i en egen pop up-butik laddad med upplevelser och merchandise. Här bjöds på färgstarka exponeringar och instavänliga dekorer.
Det kassalösa konceptet har hittills begränsats till små butiker. Inom kort förväntas butiksytan ökas markant – storleken ska då motsvara en Ica Supermarket.
Nu öppnar kedjan sin tredje flaggskeppsbutik. I ett samarbete med en designstudio har man skapat ett butikskoncept baserat på upcycling.
RETAIL. Muji öppnade nyligen en butik i Stockholm. Nu har man invigt sitt nya – hittills största – flaggskepp där man valt att fokusera på mat och trä.
Under våren 2020 öppnar Chimi Eyewear en ny flaggskeppsbutik i Hufvudstadens fastighet på Kungsgatan i centrala Stockholm.
Butiken utan varor erbjuder stora upplevelser. Väl inne promenerar kunden genom glaciären där ljud av is som spricker hörs. Det är 12 grader kallt.
Tyngre erbjudanden via samarbeten. Den nya tidens kundupplevelser testas nu i ett pilotprojekt.
Leksakskedjan Toys”R”Us har återuppstått med ett nytt upplevelsebaserat butikskoncept. Det bygger på samarbeten med två andra kedjor.
Butikskedjan inleder ett samarbete med Instagram. I en pop up-butik i kedjans flaggskepp ska man presentera ett kuraterat urval av varumärken.
Tror på att kunderna behöver inspiration och upplevelser när de shoppar. ”Man kan inte provkrama en nallebjörn hos en e-handlare”, säger Ylva Bengtsson.