Bensinstation med click & collect. Världens största kedja, Walmart, har öppnat ett nytt serviceformat som också ska fungera som utlämningsställe för varor köpta online.
Lågpriskedjan Lidl fortsätter att förnya och utveckla. Nyligen presenterade man sitt nya gröna butikskoncept. Senare i vinter är det dags för nästa premiär – ett butikskoncept anpassat för pick-up av onlinevaror.
Butiken har fått pris för sin genomarbetade belysning som verkligen lyfter fram produkterna. Och för första gången någonsin möts kunderna av ett växthus i en Lush-butik.
Coop har öppnat framtidens supermarket som erbjuder en helt ny kundupplevelse. Digitala exponeringsytor och datavisualisering i realtid.
Adidas nya butikskoncept innehåller mycket betong och referenser till idrottsanläggningar. Men här finns också en rad intressanta strategiska nyheter. I fredags öppnade varumärket två nya flaggskepp varav ett är det största i världen.
Modeföretaget öppnade nyligen sin första flaggskeppsbutik i Soho i London. Man tog hjälp av ett svenskt teknikföretag för att fläta samman den digitala och fysiska butiksupplevelsen.
Ett nytt butikskoncept med tillhörande showroom öppnar mitt i Stockholm city. Här blandas nordisk inredning med svensk ung form, ambitionen är att bli en livlig samlingsplats för design.
Italienska slow food-konceptet Eataly kommer till Sverige under hösten 2017. Det nyskapande butikskonceptet innefattar restauranger, barer, caféer, matmarknad och husgeråd.