Ett ökat utbud av caféer och restauranger bidrar till att skapa en attraktiv stadskärna. Segmenten ”casual dining” och ”fast casual” är på stark framväxt.
Under det gångna året har vi skrivit om hur träningskoncepten gjort entré i detaljhandeln. Trenden växer sig nu allt starkare även i Sverige. Att konceptet Barry’s Bootcamp flyttar in i handelskvarteret är ett exempel på det.
I samband med Stockholm Pride 2017 lanserar Wella ”Take pride in your hair”. Som en del i kampanjen öppnar man en liten salong på trottoaren till en av Stockholms mest gångtrafikerade gator.
Kedjan satsar nu på en ny enhet med nytt koncept i en helt ny handelsbyggnad. Franchisebutiken i Falköping blir en del i satsningen på handel i staden.
Sedan 2012 har man kunnat beställa smårätter med hjälp av en mobilapp hos Pinchos. Nu etablerar sig restaurangkedjan i Lund.
Det internationellt varumärket Moncler öppnar sin första butik i Sverige. Hösten 2017 planeras invigningen av varumärkets 300 kvadratmeter stora satsning.
Björn Mortensen, Kalmar City, utsågs av Riksorganisationen Sveriges Centrumutvecklare till Årets Centrumutvecklare 2017 under Svenska Stadskärnors årskonferens i Varberg.
Västervik vann Årets Stadskärna 2017 i stark konkurrens med Kalmar och Tibro. Man gör det efter att ha lyckats en nedåtgående trend via ökad dialog.