För att underlätta i coronakrisen startar Coop ett samarbete med den ideella organisationen Äldrekontakt som arbetar för att bryta social isolering bland ensamma äldre.
Organisationen har ett nätverk på cirka 1 000 volontärer i 35 kommuner runt om i landet som nu hjälper äldre med matinköp.
Använder digital inköpstjänst
Tack vare samarbetet får Äldrekontakts volontärer tillgång till Coops digitala inköpstjänst och kan enkelt handla mat åt äldre personer.
Genom att använda Coops tjänst slipper Äldrekontakts volontär ligga ute med pengar och betalningen hanteras i efterhand utifrån det betalmedel som den äldre har tillgång till.
– Det är många människor just nu som inte kan leva sina liv på samma sätt som tidigare. Det här är ett viktigt samarbete som tillför värde och underlättar vardagen för de som har det lite svårare i denna situation, säger Magnus Johansson, VD, Coop Sverige.
Uppskattar samtalet via telefon
Kontakten med de äldre sker per telefon, vilket är mycket uppskattat. Matkassen lämnas utanför dörren för att minska risken för smittspridning.
– Vi ser att det finns personer som inte kan få hjälp via hemtjänst eller anhöriga och vi vill kunna vara den hjälpande handen. Samarbetet med Coop kommer att underlätta för både volontärer och äldre, säger Therese Gyll, verksamhetsansvarig på Äldrekontakt.