Fredrik Uhrbom blir ny försäljnings- och marknadsdirektör på Coop Sverige. Fredrik har en bakgrund från flera roller inom detaljhandeln, senast hos Netonnet och tidigare som Sverigechef för Clas Ohlson. Nu tar han steget in i dagligvaruhandeln.
– Fredrik har i flera roller bevisat att han är en bred och kommersiell ledare som kommer att kunna utmana nuvarande branschnormer inom digitalisering, fysisk handel och det som vi på Coop kallar digifysisk handel. Han har också, vilket vi ser är viktigt för rollen, erfarenhet från att ha ansvarat för och drivit butiker, säger Coop Sveriges VD Magnus Johansson
Avdelningar slogs ihop
Coop Sverige organiserade i november förra året om för att skapa större flexibilitet och effektivitet. I samband med det slogs avdelningarna för försäljning och marknad ihop, och rekryteringen inleddes till den nya rollen som chef för affärsområdet.
– Det känns oerhört roligt att få möjligheten att ta klivet in i dagligvaruhandeln och bli en del av Coop Sverige, säger Fredrik Uhrbom.
– Extra roligt att få bli en del av ett företag som sätter hållbar konsumtion, hälsa och välmående högt på agendan, ett område som kommer bli allt viktigare för att vinna kundens hjärta och förtroende samt skapa tydligt mervärde för Coops medlemmar.
Har arbetat för Exportrådet
Fredrik Uhrbom har, förutom tjänsterna på Netonnet och Clas Ohlson, bland annat arbetat på Svenska Exportrådet i Berlin och Köpenhamn och på Hultafors Group, med roller som försäljnings- och marknadschef och försäljningsdirektör.
Han tillträder sin tjänst på Coop Sverige i april.