De är finalister till Best Innovation

NCSC Sweden Awards utökas i år med nya kategorier. Utöver priset för Best Shopping Center arrangeras två helt nya kategorier: Best Marketing Campaign och Best Innovation. Nu står det klart vilka som är finalister för bästa innovation.

Nordic Council of Shopping CentersSvenska Stadskärnor och Sveriges Centrumutvecklare arrangerar tillsammans Sweden Urban Arena. Årets upplaga äger rum på Stockholm Waterfront den 23 oktober.

Galamiddag med prisutdelning

Dagen avslutas med galamiddag och utdelning av priserna NCSC Sweden Awards 2018 och Svenska Stadskärnors Purple Flag-stad 2018.

Nu är det klart vilka som har nominerats till den nya kategorin Best innovation.


Finalister till Best Innovation 2018

FRÖLUNDA TORG

Skandia Köpcentrum AB

CentrumAkademin – för ett välmående och tryggt samhälle

Juryns motivering:

”Detta är ett spännande projekt med innovation utanför den traditionella ramarna. Omfattningen är bred och syftar främst till att bidra till ett bättre samhälle med bättre hälsa och ökad trygghet och handlar inte lika mycket om köpcentret och dess besökare i sig. Upplägget som sådant har öppnat upp för nya möjligheter för handlarna som enkelt har kunnat rekrytera praktikanter vilket samtidigt öppnat upp för nya arbetstillfällen inom de mer utsatta samhällsgrupperna. 

En eloge för att man i detta fall vidgat ramarna för den kreativa kraftens verkan. Ett utmärkt exempel på vilket ansvar en fastighetsägare och ett köpcentrum kan ta för att även bidra till ett bättre samhälle och plats där människor vistas”.

HÖGDALEN CENTRUM

Citycon AB

Ett underjordiskt odlingsprojekt för social och hållbar utveckling

Juryns motivering:

”Att konvertera icke uthyrbar yta till uthyrbara och samtidigt bidra till en hållbar utveckling och sysselsättning är ett utmärkt exempel på en innovativ lösning som driver och utvecklar branschen. Detta skapar nytta för både lokalsamhället och stadsutveckling och leder till ökad sysselsättning. Inte minst uppstår dessutom en ny typ av intäktsström genom ett effektivare resursutnyttjande med icke uthyrbara ytor vilket vi hoppas kan inspirera andra. Projektet ställer effektivt frågan om hur köpcentrumets framtida roll ser ut. Vilka verksamheter kan rymmas? Detta inspirerar till en dialog mellan aktörer som syftar till att ta vara på möjligheterna i en konvertering av fastighetsytor”.

RETUNA ÅTERBRUKSGALLERIA

Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö

Cirkulär ekonomi i praktiken

Juryns motivering:

”Detta projekt är en föregångare som visar på både mod och nytänkande. Initiativet är något som kan inspirera även andra med sin renodlade och tydliga inriktning. Genom sitt genomsyrande hållbarhetsfokus skapar det nytta både för köpcentret och besökare men även för staden och miljön och är till synes ett kostnadseffektivt projekt. Nyttan för köpcentret erhålls dels genom den strategiska placeringen nära återvinningscentralen men även genom det tydliga fokuset på miljö och hållbarhet med cirkulär ekonomi i centrum. Nyttan för besökare uppstår i enkelheten för alla att återvinna saker som därtill bidrar till ökad medvetenhet kring klimatfrågor. En extra stilpoäng för kreativiteten är att lokaler nyttjas till konferenser under tider då det är lägre besöksantal och verksamhet. Således ett bra slag för effektivt resursutnyttjande”.

THE LOBBY

AMF Fastigheter

Utveckling av framtidens handel

Juryns motivering:

”Kontexten är en miljö som aldrig tidigare förändrats så snabbt. Såväl detaljhandlare som fastighetsägare står nu inför nya förutsättningar som sätter den gamla affärslogiken ur spel. Det här är ett koncept som tar steget fullt ut i det oprövade. Med en hög innovationshöjd är man villig att experimentera för att hitta lösningar för den nya tidens köpcentrum. AMF Fastigheter lämnar det traditionella sättet att hyra ut yta för att i stället skapa innovativa samarbeten, både med varumärkena direkt men även med detaljhandelsföretag och influencers. Här skapas en mötesplats där digitala och fysiska kanaler samverkar. Sedan invigningen har konceptet ständigt utvecklats och förändrats. En innovationsvilja väl värd att uppmärksamma”.


Läs även: Lockar med disruptiv Food & Beverage