Definition av generation Z
Definitionen av generation Z kan variera en aning åldersmässigt. En vanligt förekommande inramning är födda mellan 1996 och 2009. Men en sak är de flesta på det klara med – och överens om. Detta är en generation som snabbt växer i betydelse.
De kommande åren utvecklas åldersgruppen till att bli den mest betydelsefulla på arbetsmarknaden. Och i takt med detta blir man också den generation som har mest köpkraft i konsumentleden.
Generation Z – en ekonomisk kraft att räkna med
Enligt en studie från Snap och Oxford Economics kommer generation Z år 2030 utgöra närmare en tredjedel av arbetskraften. Gen Z: s andel av totala sysselsättningen kommer att öka snabbt, från 10 procent 2019 till 30 procent år 2030.
Generationens inkomster spås också öka de kommande tio åren. Gen Z disponibla inkomst kommer i det närmaste sjufaldigas. Detta enligt samma studie.
Ålderskategorin kommer att utgöra en stor drivkraft för konsumtionen. Gen Z:s konsumtionsutgifter kommer att öka mer än sexfaldigt från 2019 till 2030.
Så shoppar generation Z
När generation Z handlar är kvalitet mer viktigt än pris. Man föredrar att betala kontant eller med sin mobil. Enligt en studie som gjordes av Bank of America var konto- och betalkort inte ens med på topp tre över betalsätt i denna ålderskategori.
Man är noggrann med vad man handlar – men man letar inte efter märkningar gällande miljö och hållbarhet. Varför? Man tar för givet att företagen agerar på ett hållbart sätt. Och de bolag som avslöjas med att inte göra det sågas ögonblickligen i sociala medier.
Efterfrågar kuraterade upplevelser i butik
Generation Z är en åldersgrupp som är digitalt kompetenta och gärna gör sin research online. Men generation Z besöker gärna fysiska butiker, 81 procent anger detta i en undersökning gjord av Kearney. Drygt hälften (51 procent) gör det för att komma från den digitala världen för en stund.
Enligt samma studie söker man ”en noggrant kuraterad upplevelse som fokuserar på ett fåtal utvalda produkter”.
Ytterligare läsning finns Handelstrenders trendrapport ”Generation Z”
SÅ DEFINIERAR VI GENERATIONERNA
Silent generation. Födda åren 1928–1944.
Baby boomers. Födda åren 1945–1964.
Generation X. Födda åren 1965–1979.
Millennials. Födda åren 1980–1994.
Generation Z. Födda åren 1995–2009.
Generation Alpha. Födda 2010–.
Senast publicerat om retail och detaljhandel på Handelstrender
- Circle K rekryterar från LidlJohan Eriksson har rekryterats som ny Regional Director of Operations på Circle K. Han kommer närmast från Lidl Sverige.
- Butikens fasad – ett smycke i sigVarumärkets signaturfärg kombineras med hantverk. Resultatet är en effektfull fasadkaramell signerad Tiffany & Co.
- Granngården har rekryterat ny VDMagnus Detterholm har rekryterats till rollen som VD på Granngården.
- November stark månad för e-handelnSå stor blev e-handelns omsättning för november 2024 enligt Svensk Handels E-handelsindikator.
- Nya etableringar på gång i FredstanVasakronan fortsätter att utveckla området. Under våren 2025 sker två nya etableringar i Fredstan i Göteborg.
- Årets mest lästa på HandelstrenderDe mest lästa artiklarna 2024 innehåller en inspirerande mix av nya trender, konsumentbeteenden och intressanta koncept.
- Charlotta Dahlqvist ny VD på LinumCharlotta Dahlqvist har tillträtt som ny VD för Linum och efterträder därmed Gunilla Brisinger.
- Coop kombinerar kunskap och nöjeCoop Finspång testar ett nytt koncept som ska ge barn möjlighet att lära sig mer om matens ursprung. Det sker i form av en digital spelyta på plats i butiken.Projektet är ett samarbete mellan Lantbrukarnas Riksförbund (LRF), Active Floor och Coop Finspång. I den digitala spelytan i butiken kan barn – och andra – ta … (läs mer)
- Tydlig halo-effekt i Nespressos butikerFörsäljning per kvadratmeter är inte längre det självklara måttet på en butiks framgång.
- Swish öppnar för betalkort i appenNu blir det möjligt att lägga in betalkort direkt i Swish-appen för att blippa och betala i butik, både i Sverige och utomlands.
#generationz #genz #generation-z #retail #detaljhandel