Designtorget öppnar i slutet av maj en ny butik i Emporia i Malmö. Efter ägarbytet i somras, då Ayad Al-Saffar förvärvade Åhléns och Designtorget från Axel Johnson, har Designtorget nu fokus på att öka antalet butiker.
Först ut i satsningen är butiken i Emporia. Enligt ett pressmeddelande från företaget är man intresserad av att öppna i fler svenska städer.
Butiken i Emporia blir Designtorgets sjätte butik och sortimentet ska fysiskt spegla vad Designtorget står för och vill erbjuda framåt.
Andra butiken i Malmö
– Vi är otroligt stolta över att vi nu öppnar Designtorgets sjätte butik. Och detta på Emporia i Malmö, där vi redan har en stark position sedan år 2000 med vår butik på Södra Förstadsgatan, säger Emma Klintbo Klingspor, VD på Designtorget.
Hon konstaterar också att detta är början på en butikssatsning.
– Denna öppning är ett led i ett ökat fokus för oss att bredda vårt butiksnät. Och vi ser fram emot fler öppningar framåt.
Sedan våren 2020 har försäljningen på Designtorgets e-handel mer än fördubblats. I nuläget står den för ca 50 procent av den totala omsättningen.
Året har börjat bra
Under det senaste året har företaget satt en ny strategi för framtiden där varumärke och erbjudande setts över för att matcha nya kundförväntningar och en föränderlig värld.
– För Designtorget har 2023 startat som ett starkt år med bra försäljning både online och i butik. Vi ser en ökning på ca 40 procent i fysisk butik på jämförbara enheter och ökar 10 procent online mot 2022.
En positiv plats varje dag
Nu är siktet inställt på att stärka Designtorget som en inspirerande destination.
– Vi vill göra detta på ett noga utvalt och hållbart sätt där vi sätter ny formgivning i fokus. Vi ska vara en positiv plats både för våra kunder och medarbetare varje dag, säger Emma Klintbo Klingspor.