Konsumentbeteendet, digital och fysisk retail och detaljhandeln i stort befinner sig i förändring. Vi har sammanställt tio angelägna trender du bör ha koll på just nu. Som medlem kan du dessutom fördjupa dig i varje trend.
1. Social shopping
Sociala medier är generation Z:s och millennials favoritkanaler för att upptäcka nya produkter. En av fyra användare av sociala medier har också köpt en produkt direkt via kanalerna, enligt en färsk studie. Det är en kraftig ökning på ett år.
Läs mer
2. Lågpris här för att stanna
Lågprishandeln är på väg att bli mainstream – det stigma som branschen varit förknippad med är på väg att försvinna. Företeelsen spås nu en fortsatt positiv utveckling, även på andra sidan lågkonjunkturen.
Läs mer
3. Polariseringens återkomst
De flesta konsumentgrupperna har för avsikt att fortsätta hålla hårt i plånboken, men höginkomsttagare börjar spendera mer pengar igen. Intention att köpa fler högkvalitativa eller ekologiska produkter ökade redan i början av året.
Läs mer
4. AI-driven konversationshandel
Konversationshandel, som möjliggörs av generativ AI, har potential att förändra hur inköpen sker. Uppskattningsvis, påstår man i en färsk rapport, kan 10 till 20 procent av värdepotentialen i AI utvinnas från generativ AI. Bland annat i form av digitala shoppingassistenter.
Läs mer
5. Den nya tidens mätvärden
Inom detaljhandeln finns en fortsatt önskan om nya mätvärden. Detta för att bättre förstå vad som händer i butikerna – och hur samspelet mellan kanalerna fungerar.
Läs mer
6. Second hand tillgodoser nya behov
Handeln med second ökar kraftigt just nu. Intresset spänner över alla åldrar, men det är generation Z som driver på utvecklingen. Anledningen: Man hittar inte det man söker i traditionell handel.
Läs mer
7. Butiken som kundrekryterare
När kostnaden för att kommunicera i digitala medier rusar i höjden stärks en av den fysiska butikens roller ytterligare. Kedjor gör nu strategiska investeringar i butiken som kanal för kundrekrytering.
Läs mer
8. Självutcheckning
Trenden är fortsatt stark: självutcheckning i butik växer inom detaljhandeln. Omsättningen från självbetjäningshandeln växer och det är framför allt de yngre konsumenterna som driver utvecklingen.
Läs mer
9. Nya butiksupplevelser
Den fysiska butiken är fortfarande konsumentens favorit – men ta det inte för givet. Två olika studier visar att man förväntar sig en utvecklad upplevelse. Närmare nio av tio konsumenter vill att det ska vara roligare och lättare att hitta när man handlar i fysiska butiker.
Läs mer
10. Lojalitet bakom framtidens vinnare
Med fyndjagande konsumenter och skenande kostnader för nyfärvärv av kunder är lönsam lojalitet mer angeläget än någonsin. Analyser pekar på att kundlojalitet är en viktig särskiljande parameter hos de bäst presterande företagen inom detaljhandeln.
Läs mer