Detaljhandelns tyngsta buzzwords

Drop shipping, maskininlärning, blockchain och disruptiv handel. Trender och termer kommer och går, men här är buzzwords inom retail du absolut bör ha koll på.



Artificiell intelligens

Kungen av Buzzwords. Allt verkar handla om AI just nu. Med tanke på vilka som lägger mest krut på detta nu kan vi förvänta oss att se nya lösningar och tjänster i parti och minut framöver.

Läs mer om artificiell intelligens

Athleisure

Mode för – och inspirerat av – träning och wellness har varit stort under några år nu. Men med Lululemons entré i den svenska butiksvärlden blir termen ännu hetare.

Läs mer om athleisure

Augmented reality

Eller förstärkt verklighet om man så vill. En blandning av verkliga och digitala bilder gör att man kan appliccera en dimension i exempelvis mobilen. Förväntas bli mycket stort i retail.

Läs mer om augmented reality

Automation

En av detaljhandelns absolut tyngsta trender. Med automatisering och robotar skapas nya kundupplevelser, men även den nya försörjningskedjan.

Läs mer om om automation

B2B

Business-to-business är ingen ny term. Men det är en stor snackis inom e-handeln. Från att ha varit ett orört område bubblar det ute bland företagen, nu ska man sälja mer online. Bättre sent än aldrig.

Läs mer om B2B

Big data

Nämns i samma andetag som dataanalyser och kundinsikter. De ledande detaljhandelsföretagen anställer forskare och dataanalytiker. Detaljhandel handlar mer och mer om fakta, datainsamling och realtidsanalys.

Läs mer om Big Data

Blockchain

Spårbarhet via blockchains ökar möjligheten till insyn om produktens bakgrund och hantering. Det är en distribuerad databas, där varje nod automatiskt verifierar ändringar och tillägg som görs på någon av de andra noderna.

Läs mer om blockchain

BOPIS

Buy Online Pickup In Store. Ett annat ord för click and collect.

Läs mer om BOBIS

Bricks and clicks

Detaljhandelsföretag som integrerar online och offline pratar ofta om Bricks (tegelstenar) and clicks.

Läs mer om detta

Chatbots

Automatiserade chattfunktioner har visat sig fungera riktigt bra för enklare konversationer och beställningar. Drivs till viss del av AI och maskininlärning.

Läs mer om chatbots

Cirkulär handel

Den cirkulära ekonomin börjar bli ett riktigt hett ämne även inom detaljhandeln. Att Apple nu lyckats göra samtliga sina butiker självförsörjande på el är bara ett tecken på detta.

Läs mer om cirkulär handel

Click & Collect

Varorna beställs online och hämtas i butik. Har varit en snackis länge, men få svenska aktörer har lyckats skapa kundvänliga fungerande lösningar.

Läs mer om Click & Collect

Conscious Consumerism

Den medvetna konsumenten har fått sitt stora genomslag i och med millennials. Den som vill nå de nya generationerna måste ha koll på vilka avtryck man lämnar på samhälle och miljö.

Läs mer om hållbarhet

Conversational commerce

Handel som bygger på en konversation mellan kunden och säljaren. Det kan till exempel vara i form av en chatt eller en röststyrd digital assistent.

Läs mer om conversational commerce

Curbside pickup

Kundernas förväntningar på en sömlös, bekväm upphämtningsupplevelse kommer att skapa vinnare och förlorare i detaljhandeln. Där kommer curbside pickup spela en viktig roll. Med curbside pickup menas att kunden får sina varor levererade till sin bil – i anslutning till butiken.

Läs mer om Curbside pickup

CX

En förkortning av ”Customer experience”.

Läs mer om Kundupplevelser

Datorsyn (Computer Vison)

Amazon Go saknar helt traditionella kassor. Man har valt att använda datorsyn för att registrera vilka varor kunderna väljer att köpa. Bygger på ett stort antal kameror och sensorer.

Läs mer om datorsyn

Digitala assistenter

De vanligaste varianterna är röststyrningstjänster via mobilen (Google Assistant, Siri) och så kallade smarta högtalare (Amazon Echo, Google Home).

Läs mer om digitala assistenter

Disruptiv handel

Den disruptiva detaljhandeln gör saker på nya sätt. Disruption gror och växer som bäst i mindre nystartade organisationer.

Läs mer om disruptiv handel

Drop shipping

Ett leveransalternativ som innebär att produkterna skickas direkt från tillverkaren. Utan att de mellanlandar eller lastas om någon annanstans på vägen.

Läs mer om drop shipping

DTC

När Nike berättar att man kraftigt minskar sina samarbeten med stora detaljhandelskedjor för att i stället utveckla egna direktkanaler till kunderna. Då är det grejer på gång. Vi har bara sett början, men snacket är redan i gång.

Läs mer om DTC

Endless aisles

Via digitala skärmar (bland annat) i butiken ges kunden tillgång till produkter som inte finns i hyllorna i butiken man befinner sig i.

Läs mer om endless aisles

Facial recognition

Eller ansiktsigenkänning på svenska. Används redan av bland annat JD.com och Alibaba i Kina för att göra betalningen mer friktionsfri. Tekniken identifierar kundens ansikte och koder och annan identifikation blir överflödig.

Läs mer om facial recognition

Friktionsfri handel

Handlar om att ta bort de delar i kundresan som skaver, går trögt och bromsar upp processen. Inte att förväxla med sömlös handel som mer handlar om att skapa en konsekvent upplevelse över kanalernas gränser.

Läs mer om friktionsfritt

Fulfillment

En term som sammanfattar det som händer efter det att kunden genomfört sitt köp, fram till dess att varan är levererad.

Läs mer om fulfillment

Fygital handel

Digitala inslag i den fysiska butiken. Kommer på bred front nu.

Läs här: Den fygitala butiken är här

Gamification

Spelinslagen blir fler i samhället – och i detaljhandeln. Användaren av Apple Watch ska på ett spelliknande sätt fylla cirklar för att uppnå sina hälsomål. Alibaba skapade ett spel baserat på augmented reality inför sin stora shoppingfestival 11.11.

Läs mer om gamification

Green retailing

Syftar på miljövänliga affärsmetoder hos detaljhandelsföretag. Det kan sträcka sig från att ge kunderna återanvändbara påsar till att använda solpaneler för att leverera el till sina butiker.

Läs mer om green retailing

Internet of things

IoT är en del av automationstrenden. När hemmen blir mer och mer uppkopplade kan beställning av förbrukningsvaror också automatiseras. Det smarta hemmet är också en stor snackis just nu.

Läs trendrapporten Internet of Retail

Kassalösa butiker

Amazon Go är flaggskeppet nummer ett. Men även kinesiska JD.com har lanserat automatiserade lösningar där man helt eliminerat den traditionella kassafunktionen. I Europa har bland andra Aldi och Tesco experimenterat med tekniken.

Läs mer om kassalöst

Kuraterat (eller kurerat)

Ett noga utvalt sortiment kallas med fördel för kuraterat. En term som hittills varit vanligare i konstvärlden – men frågan är om inte retail har kapat ordet numera.

Läs mer om kuraterat

Last mile

Termen användes från början inom telekommunikation men har på senare tid förknippats strakt med transporter. Och inom retail handlar det om vilken upplevelse man ger kunden – den sista biten innan varan är levererad.

Läs mer om last mile

Marknadsplatser

De flesta tänker nog på Amazon när ordet nämns. Och det gör det ofta.

Läs mer om marknadsplatser

Maskininlärning

När datorer lär sig utifrån data utan att de har programmerats för just den uppgiften. Området angränsar till statistik, artificiell intelligens och mönsterigenkänning.

Läs mer om maskininlärning

Mobile checkout

Det vill säga kassafunktion som sker i kundens mobiltelefon. Oftast syftar man på att traditionella kassor saknas, till exempel vid självbetjäning. Walmart har infört denna lösning. Amazon Go är ett ännu mer extremt exempel.

Läs mer om självutcheckning

Micro fulfillment center

Konsumenternas beteende förändras och blir allt mer digitalt. BOPIS (But Online Pickup In Store) har varit en mycket framgångsrik strategi de senaste åren. Detta har i sin tur lett till att detaljhandelsaktörer som Walmart nu bygger om sina butiker för att bättre möta detta beteende. Med så kallade micro fulfillment centers i butikslokalen automatiserar man plock av onlineordrar i butiken. 

Läs mer om MFC

New retail

Alibabas grundare Jack Ma introducerade begreppet som står för mer än bara ny handel. Som inget annat företag har kinesiska Alibaba Group konstant knuffat fram gränserna för vad sömlös shopping kan vara.

Läs mer om new retail

Omniexperience

Från att ha varit en fråga om att lyckas skapa en närvaro och upplevelse i olika kanaler handlar diskussionen nu allt mer om att lyckat skapa en konsekvent upplevelse.

Läs mer i omnichannel

Personalisering

Big data, maskininlärning och avancerad realtidsanalys gör att produkter tjänster och upplevelser kan anpassas efter individen. Baserat på beteende och preferenser.

Läs mer om personalisering

Pure Players

Renodlade e-handlare spås få en tuff framtid. Det anser bland annat Google som menar att storhetstiden är förbi. Nu krävs närvaro i flera kanaler.

Läs mer: ”Pure Players är i slutet av sin tillväxtfas”

Retailtainment

Går hand i hand med upplevelser. Underhållning tar en allt större plats inom modern retail. Termen är en kombination av retail och entertainment.

Läs mer om retailtainment

RFID

(Radio Frequency Identification) En teknik för att läsa information på avstånd från transpondrar och minnen. Inom retail oftast på taggar och etiketter. Har fått ett uppsving som buzzword i samband med att allt fler pratar om blockchain-tekniken.

Läs mer om RFID

Robot Retail

Snacket handlar (som väl är) mindre om roboten Pepper och mer om hur automation kan öka effektiviteten och förbättra kundupplevelserna. Gäller även i butik och i försörjningskedja.

Läs mer om robot retail

ROPO

En term som syftar på hur stor del av butiksförsäljningen som genereras av företagets digitala aktiviteter online. Research online, purchase offline.

Läs mer om digitalisering

Same day delivery

Precis som det låter: Leverans samma dag.

Läs mer om leveranser

See now buy now

Introducerat av bland andra Rebecca Minkoff. Modevisningar där produkterna finns tillgängliga för köp från och med visningen.

Läs mer: ”See now, buy now, wear now”

Sensorteknik

En viktig ingrediens i den moderna obemannade butiken. Gör att systemen kan känna av när varor flyttas från till exempel en butikshylla.

Läs mer om sensorer

Transparens

En transparent försörjningskedja är en viktig del i byggandet av en omniupplevelse. Det gäller att veta var varorna befinner sig helt enkelt. Men transparens har också blivit allt viktigare för konsumenten sett till företagets verksamhet. Kunden vill veta vad produkten lämnar för avtryck på samhälle och miljö.

Läs mer om transparens

Visual search

Bildsök på svenska. Antalet röststyrda sökningar ökar markant. Det förväntas bildbaserade sökningar också göra.

Läs här om visuellt sök