Drop shipping, maskininlärning, blockchain och disruptiv handel. Trender och termer kommer och går, men här är buzzwords inom retail du absolut bör ha koll på.
Läs även:
Detaljhandelns buzzwords 2024
Artificiell intelligens
Kungen av Buzzwords. Allt verkar handla om AI just nu. Med tanke på vilka som lägger mest krut på detta nu kan vi förvänta oss att se nya lösningar och tjänster i parti och minut framöver.
Läs mer om artificiell intelligens
Athleisure
Mode för – och inspirerat av – träning och wellness har varit stort under några år nu. Men med Lululemons entré i den svenska butiksvärlden blir termen ännu hetare.
Augmented reality
Eller förstärkt verklighet om man så vill. En blandning av verkliga och digitala bilder gör att man kan appliccera en dimension i exempelvis mobilen. Förväntas bli mycket stort i retail.
Automation
En av detaljhandelns absolut tyngsta trender. Med automatisering och robotar skapas nya kundupplevelser, men även den nya försörjningskedjan.
B2B
Business-to-business är ingen ny term. Men det är en stor snackis inom e-handeln. Från att ha varit ett orört område bubblar det ute bland företagen, nu ska man sälja mer online. Bättre sent än aldrig.
Big data
Nämns i samma andetag som dataanalyser och kundinsikter. De ledande detaljhandelsföretagen anställer forskare och dataanalytiker. Detaljhandel handlar mer och mer om fakta, datainsamling och realtidsanalys.
Blockchain
Spårbarhet via blockchains ökar möjligheten till insyn om produktens bakgrund och hantering. Det är en distribuerad databas, där varje nod automatiskt verifierar ändringar och tillägg som görs på någon av de andra noderna.
BOPIS
Buy Online Pickup In Store. Ett annat ord för click and collect.
Bricks and clicks
Detaljhandelsföretag som integrerar online och offline pratar ofta om Bricks (tegelstenar) and clicks.
Chatbots
Automatiserade chattfunktioner har visat sig fungera riktigt bra för enklare konversationer och beställningar. Drivs till viss del av AI och maskininlärning.
Cirkulär handel
Den cirkulära ekonomin börjar bli ett riktigt hett ämne även inom detaljhandeln. Att Apple nu lyckats göra samtliga sina butiker självförsörjande på el är bara ett tecken på detta.
Click & Collect
Varorna beställs online och hämtas i butik. Har varit en snackis länge, men få svenska aktörer har lyckats skapa kundvänliga fungerande lösningar.
Conscious Consumerism
Den medvetna konsumenten har fått sitt stora genomslag i och med millennials. Den som vill nå de nya generationerna måste ha koll på vilka avtryck man lämnar på samhälle och miljö.
Läs mer om hållbarhet
Conversational commerce
Handel som bygger på en konversation mellan kunden och säljaren. Det kan till exempel vara i form av en chatt eller en röststyrd digital assistent.
Läs mer om conversational commerce
Curbside pickup
Kundernas förväntningar på en sömlös, bekväm upphämtningsupplevelse kommer att skapa vinnare och förlorare i detaljhandeln. Där kommer curbside pickup spela en viktig roll. Med curbside pickup menas att kunden får sina varor levererade till sin bil – i anslutning till butiken.
CX
En förkortning av ”Customer experience”.
Läs mer om Kundupplevelser
Datorsyn (Computer Vison)
Amazon Go saknar helt traditionella kassor. Man har valt att använda datorsyn för att registrera vilka varor kunderna väljer att köpa. Bygger på ett stort antal kameror och sensorer.
Digitala assistenter
De vanligaste varianterna är röststyrningstjänster via mobilen (Google Assistant, Siri) och så kallade smarta högtalare (Amazon Echo, Google Home).
Läs mer om digitala assistenter
Disruptiv handel
Den disruptiva detaljhandeln gör saker på nya sätt. Disruption gror och växer som bäst i mindre nystartade organisationer.
Drop shipping
Ett leveransalternativ som innebär att produkterna skickas direkt från tillverkaren. Utan att de mellanlandar eller lastas om någon annanstans på vägen.
DTC
När Nike berättar att man kraftigt minskar sina samarbeten med stora detaljhandelskedjor för att i stället utveckla egna direktkanaler till kunderna. Då är det grejer på gång. Vi har bara sett början, men snacket är redan i gång.
Endless aisles
Via digitala skärmar (bland annat) i butiken ges kunden tillgång till produkter som inte finns i hyllorna i butiken man befinner sig i.
Facial recognition
Eller ansiktsigenkänning på svenska. Används redan av bland annat JD.com och Alibaba i Kina för att göra betalningen mer friktionsfri. Tekniken identifierar kundens ansikte och koder och annan identifikation blir överflödig.
Friktionsfri handel
Handlar om att ta bort de delar i kundresan som skaver, går trögt och bromsar upp processen. Inte att förväxla med sömlös handel som mer handlar om att skapa en konsekvent upplevelse över kanalernas gränser.
Fulfillment
En term som sammanfattar det som händer efter det att kunden genomfört sitt köp, fram till dess att varan är levererad.
Fygital handel
Digitala inslag i den fysiska butiken. Kommer på bred front nu.
Läs här: Den fygitala butiken är här
Gamification
Spelinslagen blir fler i samhället – och i detaljhandeln. Användaren av Apple Watch ska på ett spelliknande sätt fylla cirklar för att uppnå sina hälsomål. Alibaba skapade ett spel baserat på augmented reality inför sin stora shoppingfestival 11.11.
Green retailing
Syftar på miljövänliga affärsmetoder hos detaljhandelsföretag. Det kan sträcka sig från att ge kunderna återanvändbara påsar till att använda solpaneler för att leverera el till sina butiker.
Internet of things
IoT är en del av automationstrenden. När hemmen blir mer och mer uppkopplade kan beställning av förbrukningsvaror också automatiseras. Det smarta hemmet är också en stor snackis just nu.
Läs trendrapporten Internet of Retail
Kassalösa butiker
Amazon Go är flaggskeppet nummer ett. Men även kinesiska JD.com har lanserat automatiserade lösningar där man helt eliminerat den traditionella kassafunktionen. I Europa har bland andra Aldi och Tesco experimenterat med tekniken.
Kuraterat (eller kurerat)
Ett noga utvalt sortiment kallas med fördel för kuraterat. En term som hittills varit vanligare i konstvärlden – men frågan är om inte retail har kapat ordet numera.
Last mile
Termen användes från början inom telekommunikation men har på senare tid förknippats strakt med transporter. Och inom retail handlar det om vilken upplevelse man ger kunden – den sista biten innan varan är levererad.
Marknadsplatser
De flesta tänker nog på Amazon när ordet nämns. Och det gör det ofta.
Maskininlärning
När datorer lär sig utifrån data utan att de har programmerats för just den uppgiften. Området angränsar till statistik, artificiell intelligens och mönsterigenkänning.
Mobile checkout
Det vill säga kassafunktion som sker i kundens mobiltelefon. Oftast syftar man på att traditionella kassor saknas, till exempel vid självbetjäning. Walmart har infört denna lösning. Amazon Go är ett ännu mer extremt exempel.
Micro fulfillment center
Konsumenternas beteende förändras och blir allt mer digitalt. BOPIS (But Online Pickup In Store) har varit en mycket framgångsrik strategi de senaste åren. Detta har i sin tur lett till att detaljhandelsaktörer som Walmart nu bygger om sina butiker för att bättre möta detta beteende. Med så kallade micro fulfillment centers i butikslokalen automatiserar man plock av onlineordrar i butiken.
New retail
Alibabas grundare Jack Ma introducerade begreppet som står för mer än bara ny handel. Som inget annat företag har kinesiska Alibaba Group konstant knuffat fram gränserna för vad sömlös shopping kan vara.
Omniexperience
Från att ha varit en fråga om att lyckas skapa en närvaro och upplevelse i olika kanaler handlar diskussionen nu allt mer om att lyckat skapa en konsekvent upplevelse.
Personalisering
Big data, maskininlärning och avancerad realtidsanalys gör att produkter tjänster och upplevelser kan anpassas efter individen. Baserat på beteende och preferenser.
Pure Players
Renodlade e-handlare spås få en tuff framtid. Det anser bland annat Google som menar att storhetstiden är förbi. Nu krävs närvaro i flera kanaler.
Läs mer: ”Pure Players är i slutet av sin tillväxtfas”
Retailtainment
Går hand i hand med upplevelser. Underhållning tar en allt större plats inom modern retail. Termen är en kombination av retail och entertainment.
RFID
(Radio Frequency Identification) En teknik för att läsa information på avstånd från transpondrar och minnen. Inom retail oftast på taggar och etiketter. Har fått ett uppsving som buzzword i samband med att allt fler pratar om blockchain-tekniken.
Robot Retail
Snacket handlar (som väl är) mindre om roboten Pepper och mer om hur automation kan öka effektiviteten och förbättra kundupplevelserna. Gäller även i butik och i försörjningskedja.
ROPO
En term som syftar på hur stor del av butiksförsäljningen som genereras av företagets digitala aktiviteter online. Research online, purchase offline.
Same day delivery
Precis som det låter: Leverans samma dag.
See now buy now
Introducerat av bland andra Rebecca Minkoff. Modevisningar där produkterna finns tillgängliga för köp från och med visningen.
Läs mer: ”See now, buy now, wear now”
Sensorteknik
En viktig ingrediens i den moderna obemannade butiken. Gör att systemen kan känna av när varor flyttas från till exempel en butikshylla.
Transparens
En transparent försörjningskedja är en viktig del i byggandet av en omniupplevelse. Det gäller att veta var varorna befinner sig helt enkelt. Men transparens har också blivit allt viktigare för konsumenten sett till företagets verksamhet. Kunden vill veta vad produkten lämnar för avtryck på samhälle och miljö.
Visual search
Bildsök på svenska. Antalet röststyrda sökningar ökar markant. Det förväntas bildbaserade sökningar också göra.