Digitala kvitton hos Willys

Nu inför Willys en tjänst som ger kunderna möjlighet att få sina kvitton digitalt istället för på papper.

Varje år skrivs det ut kvitton på Willys som skulle räcka ett varv runt jorden om de lades på rad. Det finns stor potential till minskad nedskräpning och pappersförbrukning i Willys senaste hållbarhetsinitiativ.

En ny Sifo-undersökning, genomförd i januari 2019 och på uppdrag av Willys, visar att 31 procent av svenskarna skulle föredra att få sitt kvitto digitalt.

Stora skillnader i åldersgrupper

Undersökningen visar också stora åldersskillnader vad gäller inställningen till kvitton när man handlar mat.

Mer än en tredjedel (36 procent) av personer som är i åldern16–34 år svarar att de aldrig eller mycket sällan vill ha ett kvitto. Motsvarande andel bland 56–79 åringar är 16 procent.

Thomas Evertsson, VD på Willys.

– Digitala kvitton är efterfrågat både hos våra kunder och medarbetare. Det blir enklare för kunderna och vi kan spara både på papper och miljön, säger Thomas Evertsson, VD på Willys.

Kan få dem utskrivna

För att få sitt kvitto digitalt, loggar kunden in på willys.se och klickar i en box – och därefter sparas kvittot på kundens sida eller i Willys-appen.

Vill kunden någon gång ha sitt kvitto utskrivet i kassan kan man få det.


Läs även: Detaljhandelns tyngsta trender 2019