Mobildata grund för personaliserat mode

Mobildata grund för personaliserat mode

Med hjälp av data från kundens smartphone skapas personaliserade modeplagg baserade på livsstilen. Tekniken beta-testas just nu och ska lanseras till konsument senare under året.

Hållbara klädalternativ via delningsekonomi

Hållbara klädalternativ via delningsekonomi

Två vinnare av Elle Conscious Award går ihop för att tillsammans lyfta fram hållbara alternativ till traditionell konsumtion – uthyrning av designmode och funktionella sportkläder.

”Dagligvaror digitaliseras mycket snabbt”

”Dagligvaror digitaliseras mycket snabbt”

Försäljningen av dagligvaror digitaliseras snabbare än vad som skett i andra branscher. Och för att lyckas med mat online finns sex nyckelfaktorer att hålla koll på.

Känn plaggets material direkt på skärmen

Känn plaggets material direkt på skärmen

Det låter som science fiction. Men haptic e-commerce gör det möjligt att känna plaggets yta direkt på skärmen. Skarpa tester av tekniken pågår nu med e-handlare.

Prediktiv analys förutspår kundens nästa steg

Prediktiv analys förutspår kundens nästa steg

Genom nya källor och teknik kan man förutspå kundens beteende och skapa personaliserade aktiviteter. Men prediktiva analyser i realtid kräver både specialkompetens och datorkraft.

Walmart utmanar Amazon med fri frakt

Walmart utmanar Amazon med fri frakt

Fri leverans har blivit en hygienfaktor, menar Walmarts e-handelschef. Nu utmanar man Amazon med en rad åtgärder som ska stärka shoppingupplevelsen online.

Adlibrisgruppen köper Roligaprylar.se

Adlibrisgruppen köper Roligaprylar.se

Adlibrisgruppen växer och förvärvar e-handelssajterna Roligaprylar.se, Alphageek.no, Alphageek.fi och Alphageek.dk. "Ett spännande segment som drivs framåt av kvinnor".

Pure player ställer skorna på hyllan

Pure player ställer skorna på hyllan


Birchbox öppnar första butiken i Europa

Birchbox öppnar första butiken i Europa

Kunderna som handlar i Birchbox fysiska butik har tre gånger högre livstidsvärde än onlinekunderna. Därför prioriteras fysisk retail, och nu är siktet inställt på Europa.

Lågt förtroende för detaljhandelns IT-säkerhet

Lågt förtroende för detaljhandelns IT-säkerhet

Sju av tio svenskar är oroliga över säkerheten online. Förtroendet för detaljhandelsföretagens IT-säkerhet är oroväckande lågt. Det visar en ny undersökning.