Det är en e-paradox som kräver genomtänkta lösningar. Majoriteten av onlinekonsumenterna anser att omdömen hjälper dem i köpbesluten. Men bara en marginell del av dem litar på att de faktiskt stämmer. Det visar en ny undersökning.
Nu blir det möjligt för konsumenten att genomföra köp direkt i Facebooks chatfunktion. Det öppnar nya möjligheter för digitala servicefunktioner.
Modeshoppingen sker i allt högre grad via mobila enheter, på ett år har andelen ökat med åtta procentenheter. Smartphonistas, den nya generationen modekonsumenter, är mycket teknikvana och ställer höga krav på mobilsajter.
Ett av tre onlineköp sker på impuls och kunden besöker flera butiker främst för att få ett större utbud. Det visar en ny undersökning som också har kartlagt när onlinekonsumenten tar sitt beslut att genomföra ett köp.
Bangerhead vill nu höja servicenivån markant, och man gör det via bättre kundupplevelser online. Alla våra förändringar är kunddrivna, säger VD Thomas Grabe.
E-handeln i Sverige fortsätter att utvecklas, växa och slå rekord. Det visar den årliga rapporten Svensk E-handel, som ger en detaljerad bild av den totala onlinehandeln i landet.
Nu skippar kedjan den traditionella katalogen. Syftet är att konsumenterna ska få en bättre upplevelse av varumärkets produkter och erbjudande. Dessutom är den digitala och interaktiva onlinekatalogen bättre för miljön, menar man.
Affärsmodellen baseras på e-handel och att kunden designar sin egen bil. Men med en specialbyggd mobil pop up-lösning ger sig nu företaget ut på vägarna.
Varannat köp börjar online. Det är en av insikterna som nu gör att cityhandeln nu sätter en ny kurs för att stärka sina positioner i kampen mot externa köpcentrum.