E-handeln över historisk trendkurva

E-handeln över historisk trendkurva

Under tredje kvartalet minskade e-handeln jämfört med samma period 2021. Men faktum är att den ligger över den historiska trendkurvan.

Här är vinnarna i Klarna Growth Awards

Här är vinnarna i Klarna Growth Awards

Under Klarna Growth Awards prisades totalt sexton e-handlare, varav fyra är från Sverige. Här är de svenska vinnarna.

Små företag får hjälp att nå ut via TikTok

Små företag får hjälp att nå ut via TikTok

Ett nytt samarbete ska – med verktyg och kompetens – bistå mindre företag att nå yngre generationer via TikTok.

Svag oktobermånad för e-handeln

Svag oktobermånad för e-handeln

Svensk Handels E-handelsindikator för oktober månad visar att e-handelns omsättning sjönk jämfört med samma månad föregående år.

Trenden har vänt – nu blir butiken större

Trenden har vänt – nu blir butiken större

Trenden med minskade butiksytor är bruten, nu är det stort som gäller. Det nya butikskonceptet är avsevärt större och stöttar den digitala affären.

Primark stärker butiken med click & collect

Primark stärker butiken med click & collect

Primark testar en tjänst för click & collect. Man vill stärka den fysiska butikens ställning, men det finns ytterligare en ambition med satsningen.

Äldre lämnar näthandeln – för social samvaro

Äldre lämnar näthandeln – för social samvaro

Framför allt äldre söker sig nu tillbaka till den fysiska matbutiken. Ny forskning visar att det finns flera anledningar – och att trenden kan komma att vända.

Julhandeln blir social för generation Z

Julhandeln blir social för generation Z

Generation Z kommer använda sig av sociala medier för att hitta julklappar i år. Här är kanalerna man använder, enligt ny studie.

Shein öppnar permanent yta för event

Shein öppnar permanent yta för event

Kinesiska Shein har under en period använt sig av pop ups. Inom kort öppnar man den första permanenta butiken.

Så påverkar omvärldsläget julhandeln

Så påverkar omvärldsläget julhandeln

Trots rusande inflation och ett osäkert omvärldsläge planerar sex av tio svensk att lägga lika mycket eller mer pengar på julklappar i år som i fjol.