10 tunga e-handelstrender 2018

10 tunga e-handelstrender 2018

Den digitala och fysiska handeln närmar sig varandra. Det ställer nya kompetenskrav på teamen. De mobila konsumenterna är otåliga och vill ha "immediate gratification". Här är 10 tunga e-handelstrender inför det kommande året. 

Stor e-handelspotential inom B2B

Stor e-handelspotential inom B2B

En ny rapport visar att e-handeln mellan företag ligger långt efter e-handel riktad till konsumenter. I dagsläget erbjuder var femte partihandelsföretag möjligheten att handla över nätet, trots att efterfrågan är stor bland kunderna.

Förlag köper e-handel inom outdoor

Förlag köper e-handel inom outdoor

Egmont Publishing investerar miljonbelopp och blir majoritetsägare i nätbutiken Outnorth. "Outdoor är ett av Egmonts strategiska satsningsområden inom e-handel".

Ny robot ger en hjälpande hand på lagret

Ny robot ger en hjälpande hand på lagret

E-handelsföretaget har presenterat ett första resultat  av sitt robotprojekt. Det är en prototyp för en robot vars syfte är att arbeta tillsammans med och hjälpa de anställda i lagerhanteringen.

Dagligvarukedja köper in sig e-handelsföretag

Dagligvarukedja köper in sig e-handelsföretag

Dagligvarukedjan har tecknat ett strategiskt samarbetsavtal med e-handelsföretaget. Det väntas ge synergier inom bland annat dataanalyser och logistik.

Varumärken blir sömlösa med New Retail

Varumärken blir sömlösa med New Retail

Kosmetikvarumärket L’Oréal finns bland de varumärken som anammat filosofen bakom New Retail. Här är fem exempel på hur man skapar sömlös handel tillsammans med kinesiska Alibaba.

Weld rekryterar från Google och NetOnNet

Weld rekryterar från Google och NetOnNet

Markus Nyberg lämnar Google för att börja på Weld som VP Sales. Dessutom kliver Markus Andersson (CIO på NetOnNet) in som rådgivare i bolaget.

Online to offline för ny dagligvarukedja

Online to offline för ny dagligvarukedja

Logistiken och effektiviteten finns redan på plats. När onlinejätten öppnar en fysisk dagligvarukedja är förutsättningarna helt nya. Inte minst för att man äger hela logistiken inklusive sista kilometern.

Här är Amazons smarta e-spegel

Här är Amazons smarta e-spegel

Amazon har de senaste åren intensifierat sina satsningar inom kategorin mode. En ny smart digital spegel skvallrar också om en fortsatt satsning. Med denna kan kunden prova plaggen innan de köps online. 

Zara lanserar AI-baserad självbetjäning

Zara lanserar AI-baserad självbetjäning

Nu testar modekedjan Zara ett nytt system för självbetjäning gällande utlämning av varor köpta online. Den automatiska anläggningen kan hantera tusentals paket och baseras på självlärande teknik.