Trots att e-handeln utvecklades mer positivt än någonsin under pandemins inledning fortsätter tillväxten. Under andra kvartalet i år växte e-handeln i Sverige med åtta procent jämfört med samma period förra året. Det visar Svensk Handels E-handelsindikator.
Svensk Handel konstaterar att det var väntat att tillväxttalen skulle bli betydligt lägre nu än tidigare. Detta till följd av de höga jämförelsetalen från förra året och det faktum att restriktionerna har lättats.
– E-handeln fortsätter att växa på ett imponerande sätt trots rekordhöga jämförelsetal från förra året och trots att många nu hittar tillbaka till de fysiska butikerna. Vi har sett hur pandemin ökat takten i handelns digitala omställning och siffrorna är en indikation på att utvecklingen håller i sig, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.
Uppåt för kläder och skor
Till och med augusti i år växte försäljningen av kläder och skor på nätet med 32 procent jämfört med samma period förra året.
Möbler och heminredning ökade med 25 procent och hemelektronik med 23 procent. E-handel av livsmedel, exklusive alkohol och tobak, steg med 19 procent.
– Kläder och skor samt hemelektronik är de delbranscher som omsätter mest på nätet och hittills i år har de fortsatt att driva mycket av tillväxten, säger Johan Davidson.
Ökad e-handel från utlandet
E-handeln från utlandet växte med sju procent under andra kvartalet och tillväxten har tagit ytterligare fart i juli och augusti.
De senaste tolv månaderna e-handlade svenska konsumenter för 13 miljarder kronor från utlandet.
– Vi ser att e-handeln från utlandet har tagit fart under sommarmånaderna och ökat jämfört med förra året, säger Johan Davidson.
Svensk Handels E-handelsindikator är en återkommande månatlig undersökning som genomförs av Novus på uppdrag av Svensk Handel.