Löfbergs växer i Finland. Nu tar det familjeägda kafferosteriet ett nytt steg och bildar ett finskt dotterbolag där Kent Pettersson blir VD från och med den 1 juli.
Kent jobbar i dag som försäljningsdirektör på Löfbergs, med ansvar för dagligvaruhandeln i Sverige och Finland.
Fördubblat försäljningen
– Vi har fördubblat försäljningen i Finland de senaste fem åren, nu blir uppgiften att säkerställa en fortsatt lönsam tillväxt. Det borde inte vara omöjligt med tanke på den respons vi får i Finland som är världens mest kaffetörstiga land, säger Kent Pettersson.
Han har jobbat på Löfbergs sedan 2009 och varit varit ansvarig för försäljningen till dagligvaruhandeln i både Sverige, Finland och Baltikum.
Försäljning av Löfbergs kaffe i Finland ökar inom både dagligvaruhandeln och bland caféer och restauranger. Löfbergs har positionerat sig med sitt mörkrostade kaffe, något som visat sig vara ett lyckokast.
Utvecklar sortimentet
Medan kaffesegmentet som helhet står still i Finland ökar försäljningen av mörkrostat kaffe med ca 30 procent per år.
– Vi har träffat rätt med vårt mörkrostade kaffe och vunnit många finska kaffeälskares hjärtan. Det ska vi naturligtvis bygga vidare på. Vi kommer samtidigt att utveckla vårt sortiment med kalla drycker, säger Kent Pettersson.