Stadsbilden påverkar hur mycket människor samtalar och den tilltro som det i sin tur leder till. Det visar Happy Citys ”Vilsna turisten-test.”
Marten Sims leder Happy Citys verksamhet i Europa. Under Sweden Urban Arena berättade han om kopplingen mellan stadsdesign och lycka.
Omgivningen påverkar miljön
En av de detaljer han delade med sig av var ”Den vilsne turisten-testet”. Med en karta i handen ställde sig medarbetare ute i stadsmiljön. De fick en regel: Du ska inte be någon om hjälp. I stället uppmanades man att vänta tills någon erbjöd dem hjälp.
Det visade sig att omgivningen hade stor påverkan på hur människor agerar. I delar av staden där det fanns få detaljer och möjligheter att sitta, inga dörrar att öppna etc. visade det sig att man interagerade mindre med varandra.
En av tio stanande
Där det å andra sidan fanns mer att välja på och mer att upptäcka var man mer benägen att prata med varandra. En av tio stannade för att hjälpa till med vägbeskrivningar. I den mer sterila miljön stannade bara två av hundra.
– Det visade sig också att man var avsevärt mer villiga att ta fram mobilen för att hjälpa till. Även nästa nivå, att låna ut mobilen för att personen skulle kunna ringa på den var vanligare i den mindre enformiga miljön, konstaterade Martin Sims.
Skapar en känsla av lycka
Exemplet visar, enligt Sims, hur vi påverkas av att vara sociala med varandra. När vi umgås genom samtal och ögonkontakt ökar tilltron och välmåendet.
– Undersökningar visar att ögonkontakt och möten på till exempel en marknad kan ge samma lyckokänsla som när man umgås med familj och vänner.
Leder till fler affärer
En tilltro som också är bra för ekonomi, fler är villiga att samarbeta och göra affärer. Att ha en levande stadsbild som uppmanar till umgänge och upplevelser bidrar starkt till detta menar man på Happy City.