Alexander Matt har utsetts till ny global marknadsdirektör för Fjällräven. Han har tidigare arbetat för bland annat Adidas och Levi’s.
Alexander Matt efterträder Leif Öhlund som lämnade företaget under 2019. Martin Axelhed, VD Fjällräven International, är nöjd med rekryteringen.
– Alexander kommer att bidra med sin betydande erfarenhet ur ett globalt varumärkesperspektiv, leda det kreativa arbetet i en internationell miljö och ta hand om vår globala marknadsföring med sina mycket starka ledarförmågor.
Bakgrund inom Fiskars och Adidas
Matt har varit Chief Marketing Officer i Fiskars Group under de senaste fyra åren. Där ledde han den digitala förvandlingen och utvecklingen av kundupplevelser.
Från 2012 till 2015 var Matt Senior Director Global Brand Communications för Adidas Originals. Innan dess tillbringade Alexander Matt många år inom Levi’s i olika internationella marknadsföringsroller.
– Fjällräven förenar min passion för sport och natur med min tro på kraften hos ikoniska varumärken. Vi står inför extraordinära tider, men tack vare Fjällrävens unika position är detta också en möjlighet för oss att skapa positiv inverkan och lämna ett märke, säger Alexander Matt.
Han tillträdde tjänsten den 15:e april.