FOMO – Här är årets viktigaste måsteläsning

Ett nytt år väntar – här är 25 trendspaningar att ta med sig.

Det är dags att lämna det mycket märkliga året 2020 bakom oss. Har du koll på de viktigaste trenderna som är värda att ta med sig in i 2021? Låt oss sudda ut din Fear Of Missing Out. Här är 25 av årets trendspaningar som du absolut inte bör missa. 

Under 2020 har vi skrivit mycket om den nya tidens fulfillment, kontaktlös handel och den nya allt mer digitaliserade kundupplevelsen. Under året accelererade redan befintliga trender och e-handeln fick en rejäl skjuts.

Handelstrenders redaktion har valt ut de trender och företeelser som sätter tonen i den moderna detaljhandeln just nu – och de kommande åren.


1. Sex tunga krafter i 20-talets retail

Ett nytt decennium har precis inletts. Här är de trender som redan börjat påverka detaljhandeln – och som kommer förändra retail de kommande åren.


2. Så förändras kundbeteendet efter pandemin

Utbrottet av det nya coronaviruset leder till nya beteenden i konsumentledet. Vissa av dem är här för att stanna. Det menar bland andra Doug Stephens.


3. Coronapandemin förändrar butikens roll

COVID-19 har påskyndat e-handelns utveckling, men även den fysiska butikens roll förändras. Vänta er ombytta roller när ”the last mile” flyttar in i butiken.


4. Så påverkar krisen konsumentens mindset

Den pågående krisen leder till nya mindsets hos konsumenten. Flera redan befintliga förändringar i konsumentens värderingar och beteende accelereras nu av coronautbrottet.


5. Coronakrisens dolda retailtrender

COVID-19 påverkar konsumentens värderingar. Bortom de uppenbara trenderna – som ökad e-handel – pågår rörelser som inte får samma uppmärksamhet.


6. Premiär för Amazons dagligvarubutik

Nu har Amazon öppnat sitt nya koncept för dagligvarubutiker – det innehåller flera tekniska nyheter. Se bilderna här!


7. Live stream shopping lyfter i coronakrisen

En pågående trend har fått extra fart under coronakrisen. Livestreaming är ett sätt för varumärken att nå ut, för konsumenten medför det sociala fördelar.


8. Konsumenten styrs allt mer av värderingar

Konsumenter överger produkter som inte stämmer med de egna värderingarna – och betalar mer för de varumärken ”som gör rätt”. Det visar en ny studie.


9. Robot löser e-plock i dagligvarubutiken

Med hjälp av robotar kan kedjan effektivisera plock av e-ordrar i fysiska butiker. Systemet är självlärande och bidrar till en mer intelligent lagerhållning.


10. Mikroupplevelser det nya svarta inom retail

Upplevelser är ett buzzword inom retail, ingen tvekan om det. Här kommer ett till: Mikroupplevelser. Vissa menar att detta är framtiden för fysiska butiker.


11. Kassalösa Amazon Go femdubblar ytan

Amazon öppnar en supermarket med kasssalösa Amazon Go-tekniken. Storleken är inte längre ett problem. ”Fem eller tio gånger större, det spelar ingen roll”.


12. En ny generation pop up-butiker

Den första generationens pop up-butiker handlade till stor del om marknadskommunikation. Framtidens pop up är teknikdriven och har helt andra syften.


13. Här är detaljhandelns tyngsta trender

Kuraterad retail, nolltolerans och nya butiksformat. Vi har sammanställt trenderna inom detaljhandeln som du absolut bör ha koll på under de kommande åren.


14. Här är världens 22 bäst designade butiker

Vi har sammanställt bilder och länkar till världens bästa butiksdesign just nu. Följ med på en inspirerande butiksresa!


15. Dags att skapa den nya butiksupplevelsen

Vänta inte på ett normalläge som aldrig kommer – det är hög tid att skapa den nya butiksupplevelsen.


16. ”Vi måste ändra hur vi gör affärer”

Selfridges hållbarhetsplan förändrar den egna verksamheten från grunden. Nu testas helt nya affärsmodeller – bland annat uthyrning.


17. Fem kundtyper i post corona retail

Fem kundsegment växer nu fram när konsumenten ändrar sitt beteende. Företag inom handeln bör omforma sitt erbjudande efter detta.


18. Omnikunden rekryteras i fysiska butiker

Modekoncernen lämnar köpcentrumen, men ser den fysiska butiken som fortsatt viktig för att rekrytera omnikunder.


19. Den nya kundupplevelsen växer fram

Kundupplevelsens betydelse har ökat under pandemin. Detta rankar kunderna som absolut viktigast.


20. Last mile den nya marknadsplatsen

Gränserna mellan butiker, marknadsplatser och fulfillment suddas ut. Det är inte längre självklart vem som gör vad, vem som säljer.


21. Plats för retail i 100 nya laddcentrum

Man utlovar en kundupplevelse utöver det vanliga. Konceptet innehåller även food & beverage och retail.


22. Digital plattform lyfter lokal cityhandel

Cityhandelns framtid är till stora delar digital. Med ett sök- och köpbart utbud står man starkare i konsumentens uppkopplade vardag.


23. Ny experimentbutik utforskar hållbarhet

En ny experimentbutik utforskar hur man kan minska förbrukningen av plast samt öka återbruk och återvinning.


24. Den fysiska butikens största utmaningar

Den fysiska handeln måste göra akuta förändringar för att möta konsumentens nya behov. Här är några av de viktigaste.


25. Årets 10 tyngsta buzzwords inom retail

Vi har listat de buzzwords som i våra ögon har präglat detaljhandeln – och kommer göra det även kommande år.