Prognosen pekar på att mat och dryck kommer stå för en femtedel av omsättningen i europeiska köpcentrum. ”Den största tillväxten ser vi inom frukost”.
Richard Moulds på JLL Foodservice Consulting gav under Sweden Urban Arena en inblick i resultaten från rapporten från JLL och ICSC: “Food & Beverage within Retail Real Estate”.
Stora möjligheter med frukost
Han konstaterade att allt fler inser vikten av att erbjuda ett omfattande och tillgängligt utbud av mat och dryck.
– Den största tillväxtmöjligheten ser vi inom frukost. I Storbritannien har stora aktörer öppnat upp för frukost och varit väldigt framgångsrika, sa Richard.
Prognosen pekar på 20 procent
I rapporten delar man också med sig av sin prognos för framtiden.
– Vi ser att andelen Food & Beverage inom europeiska köpcentrum kommer hamna på 20 procent av omsättningen år 2025.
Därmed inte sagt att alla kommer ha den fördelningen.
– Det är ett snitt, det gäller fortfarande att ta hänsyn till de lokala förutsättningarna för respektive köpcentrum.
Retail kan öka med rätt mix
Richard Moulds betonade flera gånger att det först och främst handlar om att hitta rätt erbjudande. Om man gör det påverkar det såväl besökstider som försäljningen. – Underökningar visar att retailförsäljningen kan öka med 15 procent när man tillför rätt rätt erbjudande kring mat och dryck.