Fortsatt inbromsning för e-handeln

E-handeln har fortsatt minska under Q2 2022. Det konstaterar PostNord i samband med att man släpper E-barometern för det andra kvartalet. Man konstaterar också att E-handelns extremt höga nivåer är lämnade för den här gången.

Redan i våras började e-handeln klinga av och den nedgång på 8 procent som E-barometern redovisade för första kvartalet följs nu upp av samma siffra för det andra.

En stundande lågkonjunktur kan också innebära mindre pengar i plånboken hos många konsumenter. Detta kan leda till en försiktighet där sällanköpsvaror som elektronik, vitvaror och heminredningsartiklar får vänta, tror PostNord.


Andra kvartalet 2022 – Kategori för kategori

E-handeln totalt -8%
Apoteksvaror +4%
Kläder & skor +1%
Barnartiklar & leksaker -2%
Bygghandel -7%
Hemelektronik -7%
Möbler & heminredning -8%
Böcker & media -9%
Sport & fritid -12%
Dagligvaror -28%


Fyra insikter från Q2-rapporten​​

• E-handelstillväxten under Q2 2022 var negativ och hamnade på minus 8 procent.

• Endast två kategorier har fått en positiv tillväxt nämligen Apoteksvaror som växte med 4 procent och Kläder och skor som växte med 1 procent.

• Nästan fyra av tio e-handlande konsumenter har någon gång under senaste året avstått från att köpa en vara från en e-handlare för att de inte erbjöd leveransalternativet de föredrog.

• Intresset för paketboxar har ökat snabbt under de senaste åren. Allt fler väljer att hämta ut sina paket i en paketbox. Jämfört med fjolåret har vi sett en ökning med 6 procentenheter, från 12 till 18 procent.


Så vill konsumenten ha varan levererad

Källa och Grafik: E-barometern. Klicka för större version.

Här finns hela rapporten