Frimärken uppmärksammar svenskt mode

Nu lanserar PostNord fem nya frimärken med illustrationer av plagg från Gudrun Sjödén, Arket, Whyred, Filippa K och Hope. Motiven är illustrerade av konstnären Mats Gustafson.

Sverige är framgångsrikt inom mode med många internationellt kända märken. Cirka 70 procent av omsättningen inom modebranschen går på export.

Representerar industrin

– Plaggen från de valda modehusen representerar den svenska modeindustrins framgångar internationellt. Den tidlösa designen och valda material håller länge vilket är ett av kännetecknen för svenskt mode, säger Stina Olofsdotter, chef för PostNord Frimärken.

I samband med att de nya frimärkena lanseras hålls ett seminarium på Postmuseum om e-handelns snabba utveckling och frågor om hållbarhet inom industrin. Flera representanter från de utvalda modeföretagen deltar i samtalet, tillsammans med e-handels- och hållbarhetsexperter från PostNord.

Det enkla och direkta uttrycket

Verken av Mats Gustafson kommer att visas upp, tillsammans med de plagg som avbildats.

– Det tycks alltid finnas utrymme för och en aptit på att återge mode på olika sätt. För mig är det enkla och direkta återgivandet av mode, att med ögat och bara penna i hand, som tecknandet har med sig, det kanske mest fascinerande, säger Mats Gustafson i ett pressmeddelande.

Frimärkena är för inrikes brev, säljs i häfte om tio frimärken med fem olika motiv och finns att köpa hos närmaste ombud och på postnord.se från och med 22 augusti.


Läs även: Urban Outfitters hyr ut handplockat mode