Gateau expanderar till Finland och har under januari öppnat 13 butiker i Helsingforsregionen. Kedjan har en offensiv etableringsplan och kommer öppna fler butiker under året.
Gateau, som har anor från 1930-talet, har haft en snabb expansionstakt i Sverige. Nu tar Gateau konceptet vidare till Finland.
Intresset ökar
Enligt undersökningsinstitutet GfK ökar försäljningen via bageributiker av bakelser, kaffebröd och bröd i Sverige. Kategorin växte med 17,6 procent från januari till juni 2017.
Utvecklingen har främst drivits av tårtor, bakelser och kaffebröd, men även hantverksbakat bröd ökar i popularitet. Även i Finland finns en stor efterfrågan på denna typ av bageriprodukter.
Anpassat sortiment
Gateaubutikerna i Finland är bland annat belägna i köpcentrumet Iso Omena i Esbo, i Kampen (Kamppi) och Ulrikasborg (Ullanlinna) i centrala Helsingfors. Sortimentet kommer delvis bestå av produkter som är unika för Finland, baserat lokal smak och konsumentundersökningar.
En offensiv etableringsplan
– Att expandera med varumärket Gateau till Finland är ett efterlängtat och strategiskt steg i vår offensiva etableringsplan. Efterfrågan på premiumprodukter i livsmedelskategorin är fortfarande på stark uppgång och vi har identifierat en stor tillväxtpotential, säger VD Peter Rydja.
Ägs av Fazer
Butikerna i Finland som får Gateaus varumärke drevs tidigare under varumärkena Fazer och Keisari och har nu designats om enligt kedjans koncept. Båda varumärkena Gateau och Keisari är sedan tidigare en del av Fazer-koncernen.
Fler planeras under året
Tillsammans med de svenska butikerna harman nu totalt 50 butiker med närvaro i Stockholm, Göteborg, Malmö, Helsingborg, Lund och Helsingfors. Ytterligare butiker planeras både i Sverige och Finland under 2018.