Ingka Centres vill med ett nytt koncept pånyttföda köpcentrumens materbjudande med en växtbaserad meny – och ett nordiskt matmanifest.
Som ett hållbart komplement under Black Week har flera bolag gått samman och startat Green Week. Fokus ligger på återanvändning i stället för konsumtion.
Köpcentrumet öppnar en samarbetsbaserad hubb där syftet är att inspirera och engagera till en cirkulär livsstil och konsumtion.
Samarbetet mellan Ingka Group och H&M syftar till att främja lokala talanger. Efter hundra dagar har nu den första kollektionen lanserats.
En startup utvecklar ett system för intelligent livsmedelsdata. Man vill att kunden enkelt ska kunna beräkna vilken klimatpåverkan matinköpen har.
Zara, som ägs av spanska Inditex, lanserar en ny plattform för återförsäljning och reparationer.
Centrumet vill inspirera och sprida kunskap om hur man kan göra sin garderob mer hållbar.
Kapselkollektionen är inspirerad av vilda och hotade arter – samt av National Geographics visuella berättande.
Shein har lanserat en plattform för återbruk där användare ges möjlighet att köpa och sälja produkter. Initiativet är sprunget ut företagets community.
Decathlon byter namn till Nolhtaced. Detta för att markera att man även kan handla omvänt. ”Vi vill sänka tröskeln för second hand och öka köpkraften”.