”Nu är engångsplasten borta, en gång för alla”. Under 2019 fasades all engångsplast ut i Lidls butiker, en besparing på drygt fem ton plast per år.
Coops Änglamark är Sveriges grönaste varumärke. Detta enligt en färsk ranking som genomförts årligen sedan 2008.
Lidls klimatneutrala butik blir först ut att certifieras med nya versionen av BREEAM-SE.
Inslagen av återvinning och second hand blir fler inom retail. Röda Korset berättar om sina erfarenheter av att öppna butik i ett köpcentrum.
Med hjälp av lokala provrum i kundens egna kvarter vill man förbättra servicen för nätshoppare – samtidigt som man skonar miljön.
Riktlinjerna är ett sätt att försäkra sig om att produkter som sägs vara 100 procent veganska verkligen saknar animaliska ingredienser.
Coop har beslutat att byta ut brödpåsarna med plastfönster. I stället kommer kunderna att erbjudas nya brödpåsar som är tillverkade helt i papper.
Citycon har installerat en solcellsanläggning på gallerians tak i syfte att kunna tillföra ny grön el till elnätet.
Clas Ohlson lanserar barnrummet med hållbara träleksaker. Sortimentet erbjuder smarta lösningar för att organisera, inreda och skapa förutsättningar för lek.
De beslut som tas vid köptillfällen styrs bland annat av normer, våra egna och omgivningens förväntningar, på hur vi ska agera i en viss situation. Det visar en ny studie.