Netto fortsätter att rekrytera, nu är det kvalitet och hållbarhet som hamnar i fokus. Thomas Remgard tillträder tjänsten kvalitets- och hållbarhetschef på Netto Sverige.
Mat som är bra för både kropp och miljö gör svensken gladare. Det visar en ny attitydundersökning som Axfood gjort bland svenska konsumenter.
Krämer och andra kosmetikprodukter absorberas av kroppen när de appliceras. Precis som det vi äter (nåja, men vi förstår andemeningen), menar man på Creams of the stone age.
Coop rekryterar Charlotta Szczepanowski som chef för nybildade enheten Hållbarhet & Kvalitet. Charlotta kommer närmast från Riksbyggen där hon varit hållbarhetschef.
Bilen är skräddarsydd för tempererade livsmedelstransporter.
Branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel stärker upp med hållbarhetsexpertis. Det är Katarina Rosenqvist som nu tar sig an uppgiften.
Varuhuset Selfridges har lanserat en fontän för dricksvatten. Tanken är att man ska fylla på sin egen flaska i stället för att köpa nya som sedan kasseras.
I samband med World Ocean Day berättade American Express att man skapat ett kreditkort som till största delen består av plastavfall från haven. Man gör det i samarbete med Parley, en organisation som vill stoppa förstörelsen av världens hav.
Här ska samtliga produkter säljas utan förpackning och nu utmanar man resten av branschen att "go naked". Detta är en del av större satsning på att minska kedjans påverkan på miljön.
En nystartad tävling ska trigga team runtom i världen att skapa nya kreativa idéer inom retail. Syftet är att hitta fungerande koncept för en cirkulär ekonomi.