Magnus Kreuger har rekryterats till posten som VD på hemelektronikkedjan Power Sverige. Han har lång erfarenhet från detaljhandeln, de senaste två åren som VD för PetXL och dessförinnan i olika roller på XXL i Sverige och Österrike.
I ett pressmeddelande konstaterar Magnus Kreuger att han har en stark tro på konceptet och att Power har lyckats väl med att etablera varumärket samt en välfungerande omnikanal-verksamhet.
– Att vara snabbfotad och inte fastna i komfortzonen är avgörande. Det som fungerade under 2024 kanske inte fungerar 2025, det gäller att alltid vara beredd på förändring. Den som vågar anpassa sig, utmana sig själv och se möjligheter kommer stå som vinnare. Jag kommer att fokusera på lönsamhet och utforska fler möjligheter för tillväxt, säger Magnus Kreuger.
Vill skapa en tydlig plan för lönsamhet
De kommande två åren planerar kedjan att uppgradera och etablera runt tio nya varuhus. Målet är att fortsätta ta marknadsandelar och bli en större del av konsumenternas vardag.
– Min högsta prioritet är att lära känna människorna som jobbar här samt förstå konceptets styrkor och möjligheter. Jag vill skapa en tydlig plan för lönsamhet, säger Magnus Kreuger.
Koncerndirektör Ronny Blomseth lyfter fram att Magnus Kreugers erfarenhet och visioner passar väl in i företagets strategi för framtiden.
– Vi är mycket nöjda med att ha funnit en VD som Magnus, med gedigen erfarenhet från detaljhandeln kombinerat med en analytisk kompetens och ett tydligt ledarskap, säger Ronny Blomseth.
Tillträder rollen i mars
Ronny Blomseth har de senaste sex månaderna haft rollen som VD i Sverige, utöver sin roll som koncerndirektör på POWER International. Magnus Kreuger tillträder den 1:a mars.