För nionde året i rad utsågs handelns vinnare vid den stora handelsgalan Retail Awards på Münchenbryggeriet i Stockholm. Här är samtliga vinnare.
Årets hållbara butik/butikskedja är ett av Retail awards tyngsta priser. I år tog Coop hem utmärkelsen. Med sin goda förankring i såväl leverantörs- som butiksled har Coop legat i fronten för ett gediget hållbarhetsarbete samtidigt som siffrorna landat rätt.
Kvällens första pris gavs till Martin Kauffner, cfo på dagligvarukedjan Lidl. Han utsågs till Årets ledare. Juryn lyfte fram hans arbete med värderingar, liksom kedjans medarbetarstrategi ”learning by doing”.
Det blev dubbelt upp i pris för Lidl under kvällen. Kedjan fick också motta priset för Årets butikskedja, när man nu funnit sin plats på den svenska detaljhandelsmarknaden.
Ett av publikens favoritpriser är Årets butikssäljare: pristagarnas glädje smittar! Så var det också denna gång då Annika Norrgård från Chanel, Åhléns City Stockholm, äntrade scenen och delade med sig av sin devis ”touch the heart and they will come back for more”.
Eksjö bokhandel blev Årets butik. I hård konkurrens från näthandeln drar lilla fristående bokhandeln lässugna från när och fjärran och låter tala om sig med författarbesök, bokförsäljning och ostkaka på bokmässan och ”bokliga” uppdateringar i sociala medier.
Apotea prisades som Årets tillväxtföretag för sin imponerande tillväxtresa i en bransch som först under senare år tagit klivet ut på webben.
Byggmax hamnade överst på prispallen i kategorin Årets totala kundupplevelse, där man som verklig omnikanalhandlare lyssnat till kundens önskemål och erbjuder nya tjänster.
Utmärkelsen Årets säkerhetslyft gick till entreprenören Johan Hagelin som skapat en lösning på problemet med ID-bedrägerier.
I kategorin Årets lojalitetsprogram tog NK Nyckeln hem priset. Årets e-handel/omnikanal blev Skincity.se.
Årets logistiksatsning står ByggHemma för; där bygghandeln med ett unikt upplägg levererar snabbare till kunden, mer skräddarsytt och med bibehållen lönsamhet.
Synsam belönades för Årets butikskoncept, där kedjan med sitt nya upplägg sticker ut gentemot andra aktörer i branschen, något som också visar sig i försäljningen.
Retail Awards arrangeras av tidningen Dagens Handel och Svensk Handel. Tolv priser delas ut, där varje kategori har en egen jurygrupp på fem namnkunniga personer som först utser tre finalister och slutligen en vinnare.
Vinnare Retail Awards 2016
Årets ledare
Martin Kauffner, CFO, Lidl
Årets totala köpupplevelse
Byggmax
Årets butikskoncept
Synsam
Årets e-handel/omnikanal
Skincity.se
Årets hållbara butik/butikskedja
Coop
Årets logistiksatsning
ByggHemma
Årets butikskedja
Lidl
Årets lojalitetsprogram
NK Nyckeln
Årets säkerhetslyft
Johan Hagelin
Årets tillväxtföretag
Apotea
Årets butikssäljare
Annika Norrgård, Chanel, Åhléns City Stockholm
Årets butik
Eksjö bokhandel