Vid Reitan Conveniences årliga riksmöte, som hölls i veckan i Jönköping, utsågs Årets köpman. Här är de tre vinnarna.
Varje år utser Reitan Convenience Årets Köpman på 7-Eleven, Shell/7-Eleven och Pressbyrån. Utmärkelsen går till den köpman som under året målmedvetet och framgångsrikt utvecklat sin verksamhet i linje med varumärkets koncept. Priset delas ut på Reitan Convenience årliga riksmöte då samtliga franchisetagare är samlade.
En del av företagskulturen
– Att lyfta fram och hylla personer inom företaget som presterat bra under året är en del av vår företagskultur. Vår framgång ligger i att vi lyckas hitta duktiga och drivna köpmän som hela tiden visar att ingenting är omöjligt. Med priset ”Årets köpman” vill vi visa att vi uppskattar deras hårda arbete, och vinnarna och alla nominerade är verkliga förebilder som motiverar andra köpmän i organisationen, säger Magnus Carlsson, VD Reitan Convenience Sverige.
Priset är baserat på en rad olika mätpunkter inom ledarskap, kvalitet, försäljning och lönsamhet och går till de butiker som varit mest framstående inom alla dessa. De butiker som är med och kandiderar är bäst inom samtliga områden.
Årets köpman, Pressbyrån
Birgitta Sivnert som är franchisetagare av Pressbyrån på MAS Långa Raden i Malmö har visat prov på en enorm omställningsförmåga och är ständigt redo att anta nya utmaningar och hon belönas nu med utmärkelsen Årets köpman.
Juryns motivering:
”Birgitta Sivnert är en köpman som visat prov på en enorm omställningsförmåga, redo att anta utmaningar och en förmåga att navigera när allt runt omkring är okänt. Att då leverera både försäljning och ett enastående ledarskap på det sätt Birgitta har gjort är helt otroligt. Birgitta är en glädjespridare både för kunder och personal på arbetsplatsen. Hon är ett lysande exempel på att trägen vinner”
Årets köpman, 7-Eleven
Tommy Adelöw som är franchisetagare av 7-Eleven på Vasagatan 44, i Stockholm har med sitt sinne för detaljer blivit utsedd till Årets köpman.
Juryns motivering:
”Med sinne för alla detaljer som behövs för att bli ”BÄST” är du en förebild som köpman, du har varit med och utbildat många av kollegorna i regionen så de fått med sig de bästa verktygen i starten av sin karriär som köpman. Ditt ledarskap hyllas av dina säljare då du guidar och vägleder dem genom att alltid vara närvarande. Det märks att du verkligen älskar att vara köpman på 7-Eleven, ett citat från dig själv ”det är en livsstil”.
Årets köpman, Shell/7-Eleven
Patrick Slaatten som är franchisetagare av Shell/7-Eleven på Värmdö har under flera år haft en långsiktig plan för att uppnå sina mål och han belönas nu med utmärkelsen Årets köpman.
Juryns motivering:
”Patrick Slaatten har under flera år haft en långsiktig plan för att nå hit. Han började med ledarskapet som en stabil grund, för att sedan föra in mycket glädje och engagemang, genom en modell som uppmuntrar och belönar merförsäljning. Idag är han en mycket stolt, lönsam och engagerad köpman, som gärna delar med sig av sina framgångsrecept i hela köpmannagruppen.”