Ett år präglat av pandemin närmar sig sitt slut. Men under 2021 har vi kunnat skymta ljuset i tunneln och känt att något slags normalläge är inom räckhåll. Året har trots läget bjudit på en rad spännande företeelser inom retail – idéer och tankar väl värda att ta med sig in i 2022. Här är 25 av årets trendspaningar som du absolut inte bör missa.
”Reaktiva strategier bör nu bli proaktiva”
I en ny studie konstaterar man att det är hög tid att gå från reaktiva strategier till ett proaktivt agerande.
Butiken som snabb leveranshubb
Butiken är viktig för att möta kundens förväntningar på snabba leveranser – förutsatt att man löser dessa fem utmaningar.
Sex av tio konsumenter behåller nya beteenden
Konsumentens nya beteenden består till stora delar även i Post Corona Retail. Det visar en ny studie.
Köpcentrumet 3.0 – mindre retail, mer innehåll
Än en gång är det dags att pånyttföda köpcentrumet. Här är avgörande byggstenar som måste finnas på plats i köpcentrumet 3.0.
Detta driver den nya pandemikonsumenten
Snabbare, säkrare och enklare köpupplevelse. Konsumenten har nya förväntningar enligt ny undersökning.
Så vill kunden ha framtidens retail
COVID-19 har påskyndat e-handelns utveckling, men även den fysiska butikens roll förändras. Vänta er ombytta roller när ”the last mile” flyttar in i butiken.
Ikea omdefinierar den fysiska butikens roll
Det blir allt mer tydligt – Ikea är bland de mest innovativa krafterna inom retail just nu. Nu tar man ut en ny riktning för sina fysiska butiker.
Kunden redo för conversational commerce
Efterfrågan på AI-styrda konversationer ökar. Användningen flyttas nu vidare ut i organisationen till försäljning och marknadsföring.
”Fem principer hjälper oss genom pandemin”
Judith McKenna, internationell VD på Walmart, berättar om kedjans Covid-strategi.
Kunden vill ha snabb leverans till butik
Majoriteten förväntar sig kunna hämta onlinebeställningar samma dag i butik.
Årets största innovatörer inom retail
Bland årets innovatörer finns Canada Goose varulösa butikskoncept, men även GenZ:s favorit bland marknadsplatser för återbruk.
15 trender i den nya digitala handeln
Här är 15 trender som definierar morgondagens digitala upplevelser – och som för e-handeln och den fysiska handeln närmare varandra.
Användarna lyfter moderaketen Shein
Shein har utvecklats till en digital moderaket. En av de största anledningarna är det användargenererade materialet.
Amazon växlar upp kassalös upplevelse
Amazon inför sin kassalösa teknik i fullstora matbutiker. Konceptet expanderar snabbt, även i Europa.
Fler kontaktlösa upplevelser i samhället
Inom retail – och i samhället i stort – lanseras allt fler kontaktlösa och automatiserade koncept. teknikdriven och har helt andra syften.
Fyra områden – här lyfter AR upplevelsen
Augmented reality sägs stå inför sitt stora genombrott i retail. Här är fyra områden som lämpar sig väl för AR-tekniken.
Butikens värde – här är den nya matematiken
Gamla värderingsmodeller tappar sin relevans. Här är tre tunga faktorer i den fygitala butikens nya matematik.
Högre konvertering när kunden får vila
Forskning visar att onlinekunden trycker på paus i sin köpprocess. Denna viloperiod verkar ha en positiv påverkan på konverteringsgraden.
E-handelns roll i Post Corona Retail
E-handeln en självklar plats – men morgondagens vinnare har också en tydlig strategi för den fysiska butikens roll i det digitala samspelet.
Hybridkunden – ställer nya krav på handeln
Morgondagens vinnare omfamnar den nya hybridkundens behov. Så här går det till.
Hösten 2021 – detaljhandelns tyngsta trender
Detaljhandeln befinner sig i en helt ny fas där mycket är i förändring. Handelstrender har sammanställt de mest angelägna trenderna som just nu bidrar till att forma framtidens detaljhandel.
Det nya köpcentrumets fyra hörnstenar
Traditionell retail är inte längre tillräckligt. Här är fyra viktiga hörnstenar i framtidens köpcentrum och destinationer.
Kassalös teknik införs i befintliga butiker
Två nya satsningar på kassalös retail sker i befintliga butiker – vilket också bäddar för en bredare spridning av tekniken.
Lätt att bli ”cancelled” av generation Z
Gen Z ser shopping som en upplevelse – och man föredrar onlinehandel. Men det är lätt att bli ”cancelled”.
”Retail 2022 & beyond” – här är insikterna
Eventet 2022 & Beyond fokuserade på framtidens retail och köpcentrum. Bland talarna fanns Ikea, Cake, Portland Design och Chiquelle. Här är insikterna.