Sakta men säkert går vi mot ljusare tider. Ett år präglat av tuffa tider närmar sig sitt slut. Det gångna året har trots läget bjudit på en rad spännande företeelser inom retail – idéer och tankar väl värda att ta med sig in i 2024. Här är några av årets trendspaningar som du absolut inte bör missa.
1. Tio trender formar framtidens köpcentrum
Den nya tidens köpcentrum växer fram. Sakta men säkert rör sig en bransch som fram tills nu baserats på traditionell fysisk detaljhandel i en ny riktning. Framtiden är både digital och hyperfysisk – här är tio anledningar till det. Läs mer >
2. Zillennials – digitala med stor köpkraft
Mellan två generationer finns en ålderskategori med unika egenskaper och stor köpkraft; zillennials. Så här når du dem bäst. Läs mer >
3. Världens bästa butiksdesign utsedd
En jury har utsett vad man menar är världens bästa butiksdesign. Bland vinnarna finns en butik inrymd i en banklokal och ett mathallskoncept med orgelkonserter – varje timme. Läs mer >
4. 15 trender i den digitala kundkontakten
Artificiell intelligens i allmänhet och ChatGPT i synnerhet finns bland årets största snackisar hittills. Den digitala kundkontakten utvecklas på bred front – här är 15 intressanta trender just nu. Läs mer >
5. Nu ändras konsumentens beteende
Hälften av konsumenterna är extremt eller mycket oroade över sin personliga ekonomiska situation och en femtedel är extremt oroad. Plånboken håller man hårdare i – men det finns också en (hållbar) vilja att spendera. Läs mer >
6. Vägen till bättre kundupplevelse
Det finns gott om utrymme för förbättringar av kundupplevelsen. Kunskap om sina kunder och relevant kommunikation är avgörande faktorer enligt två färska undersökningar. Läs mer >
7. Den vinnande köpupplevelsen år 2030
Shopping sker inte isolerat, utan snarare var som helst och med anslutna ekosystem som drivs av ny teknik. Det visar en ny studie som förutspår köpupplevelsen år 2030. Läs mer >
8. Retail bortom traditionell detaljhandel
Nyskapande butik mixar häpnadsväckande arkitektur, återbruk, reperationer och personalisering i ett koncept bortom traditionell handel. Läs mer >
9. Cirkulär handel kliver in i finrummet
Redan 2030 ska 45 procent av kedjans transaktioner komma från cirkulära produkter och tjänster. Här är initiativen just nu. Läs mer >
10. Mobil i butik skapar insikter – hos båda parter
Konsumenterna använder i allt högre grad sin mobil på plats i fysiska butiker. Oftast handlar det om prisjämförelser – men kunden efterfrågar även djupare information. Detta visar två olika studier. Beteendet leder till nya insikter för både kund och företag. Läs mer >
11. Ikea tänker retail utanför (den blå) boxen
Den klassiska blå boxen blir en kanal av många i varumärkets strategi. Framtidens retail handlar för Ikea om såväl nya mötesplatser som upplevelser. Läs mer >
12. Den sömlösa fysiska butiken står stark
Plånboken är på väg att gå i graven, personliga erbjudanden är viktigare än någonsin. Det visar en ny rapport som också visar att den fysiska butiken står stark – för de handlare som erbjuder en sömlös upplevelse. Läs mer >
13. Ambient shopping i framtidens handel
Shopping går från att ha varit en specifik och tidsbegränsad handling till att vara en ständigt närvarande process. Här är fyra tunga globala trender som formar morgondagens detaljhandel och retail. Läs mer >
14. Den nya konsumenten växer fram
Snabbhet och bekvämlighet står högt i kurs hos de yngre konsumenterna. Men det här är också en generation som håller i pengarna och prioriterar sin egen karriär mer än den gängse bilden antyder. Det visar en ny studie. Läs mer >
15. Hållbar handel kräver ny kompetens
Trendväxlingar i högt tempo och teknisk utveckling har bidragit till en snabb detaljhandel med negativ klimatpåverkan. För att ändra på detta krävs nya affärsmodeller, kompetens och teknik. Läs mer >
16. Jakten på köpcentrumets nya roll
Jakten på köpcentrumets nya roll är i full gång. En ny typ av digitalt balanserad destination växer nu fram. Den laddas med mat, nöjen och upplevelser – men även med lösningar för sömlös handel. Läs mer >
17. Detaljhandelns måsten
Det gäller att vara väl förberedd med rätt erbjudanden. Konsumenterna tar för givet att handeln erbjuder en kollektion som motsvarar deras högt ställda förväntningar. Här är sex absoluta måsten i detaljhandeln. Läs mer >
18. Framtiden speglas i generation Alfa
En ny generation är på ingång. Det är hög tid att skaffa insikter om generation Alfa – framtiden speglas i dem. Läs mer >
19. Houdini låter kunden bestämma
Det svenska friluftsmärket Houdini Sportswear vill utmana konventioner och förändra konsumtionen. Så här ska det gå till. Läs mer >
20. Detaljhandelns buzzwords 2024
Du hör dem på konferensen, du läser om dem i dina flöden och till slut är de en naturlig del av detaljhandelns vokabulär. Vi har sammanställt det kommande årets buzzwords som du verkligen behöver ha koll på. Läs mer >
21. Detta är 2024 enligt generation Z
Svenska ungdomar delar i Ungdomsbarometern med sig av sin bild av det kommande året. Förutom huvudfokus på ekonomi, hälsa och estetik finns en rad intressanta deltrender. Läs mer >