Här är kedjorna med bäst kundservice

Euronics har handelns bästa kundmöte. Det visar Daymakerindex 2019 där kundbemötandet i 106 kedjor i 15 branscher har undersökts.  

Lotta Eriksson.

– I dag vet alla butikskedjor hur viktigt bemötandet är för kundlojaliteten och försäljningen, trots det slarvar många med servicen, säger Lotta Eriksson, vice VD på analys- och undersökningsföretaget Daymaker.    

För tionde året har Daymaker tagit pulsen på kundmötet i den svenska detaljhandeln.

Missar att ställa frågor

Årets mätning visar att butiksmedarbetarna har blivit sämre på att ställa frågor och att erbjuda kunden att prova/testa jämfört med föregående år.

– Det är en tråkigt negativ trend. När vi tittar på Daymakerindex-data över de tio åren som vi har gjort mätningen ser vi att den i särklass viktigaste faktorn för att trigga till köp är en engagerad säljare. En säljare som uppmärksammar kunden, identifierar dennes behov och hittar en skräddarsydd lösning, säger Lotta Eriksson.

Lite bättre för varje år

Sedan 2015 har butikssäljarna blivit lite bättre på merförsäljning för varje år.

– Många kedjor arbetar aktivt med merförsäljning genom att sätta mål, påminna och träna. Det ger resultat. Vi vill se att fler kedjor även tränar sina säljare på att sälja, säger Lotta Eriksson.

Hjälper inte kunden

Daymakerindex 2019 visar att bara var femte butikssäljare hjälper kunden att fatta köpbeslut.

– Kunderna ogillar inte försäljning. Tvärtom. De allra flesta vill ha hjälp med ett köpbeslut utifrån ett konkret förslag. År efter år har Daymakerindex visat att de butikskedjor som får höga betyg av kunderna har medarbetare som är duktiga att sälja, säger Lotta Eriksson.


Läs även: Så skapar du framgångsrika butiksupplevelser


Resultat från undersökningen 2019

Bäst på kundmötet

1. Euronics, 88,3%

2. 3, 87,0%

3. G-star, 86,7%

4. Joy, 85,2%

5. EM Möbler, 83,7%

6. Tele2, 82,8%

7. Carlings, 82,2%

8. Vero Moda, 80,8%

8. Rituals, 80,8%

10. Hälsokraft, 80,7%

Sämst på kundmötet

106. Clas Ohlson, 26,2%

105. Glitter, 27,8%

104. ÖoB, 28,2%

103. Ikea, 30,2%

102. Dollarstore, 32,5%

101. Lagerhaus, 35,7%

100. Ur & Penn, 37,3%

99. Jysk, 41,8%

98. Flying tiger, 42,7%

97. Biltema, 43,0%

96. Team Sportia, 43,3%

 

Bäst i respektive bransch

Elektronik: Euronics, 88,3%

Telekom: 3, 87,0%

Kläder: G-star, 86,7%

Heminredning:  EM Möbler, 83,7%

Skönhet & Hår: Rituals, 80,8%

Hälsa & Egenvård: Hälsokraft, 80,7%

Accessoarer: Smycka, 79,0%

Optik: Klarsynt, 77,2%

Sport & Fritid: Naturkompaniet, 76,5%

Bostadsunderhåll: XL-Bygg, 73,3%

Skor: Din Sko, 72,0%

Media & Underhållning: Gamestop, 71,2%

Trädgård & Blommor: Bo grönt, 71,2%

Diversehandel: Åhléns, 54,5%

Biltillbehör: Autoexperten, 48,7%


Så gjordes Daymakerindex Butik 2019

Daymakerindex är utvecklat av Daymaker och är årligt återkommande sedan 2009. Mätmetoden är mystery shopping vilket innebär att butikerna har fått besök av mystery shoppers. Undersökningen baseras på 530 observationer fördelade på 106 kedjor verksamma i 15 branscher. (Fem tillfällen per kedja.) Observationerna genomfördes under perioden 2019-01-12 till 2019-02-01.


Läs även: Bra butiksupplevelser driver försäljning