Ett outtalat samförstånd
De olympiska spelen närmar sig sitt slut. Två saker stannar kvar. Glädjen hos nya orädda svenska idrottare. Och så en för varje dag växande förundran över traditionell TV-reklam. (Tablån har tillfälligt gjort comeback i vår soffa).
En förundran över att reklamen ens finns där.
Den känns för evigt förankrad i en logik där de många människorna sitter i soffan, öppnar munnen för kaffetåren, och får reklamen nedtryckt på köpet. Det är raka motsatsen till förtjänat medieutrymme. Där släpper konsumenten in ”avsändaren” i sitt liv för att man gillar det man ser eller upplever.
Det uppstår ett outtalat samförstånd mellan de två parterna. ”Vi förstår att ni förstår”.
På listan över de mest innovativa företagen inom retail finns ett sådant band. Nystartade M/F People visar på en tydlig insikt kring målgruppens liv och vad man strävar efter. Det är inte att få vare sig budskap eller produkter nedtryckta i halsen.
Där någonstans börjar deras affärsidé ta form. Att man gör människors liv bättre är också motiveringen till att man finns på listan.
Bland de mest innovativa finns också ett koncept som eliminerat bruset totalt. Inga traditonella varumärken, bara egna produkter. ”Vi litar på er”. Inga prisdiskussioner, allt kostar lika mycket. ”Vi förstår att ni vill ha det enkelt”.
Vilka samförstånd har ni med era kunder?
Anders Warma Faring
Huvudredaktör Handelstrender
anders@handelstrender.se
De 10 mest innovativa företagen inom retail
Dessa koncept bör du hålla koll på.