Den demokratiserade butikstekniken
Nu står den automatiserade kassalösa butiken inför ett brett genombrott. Företeelsen är framburen av två av detaljhandelns allra tyngsta trender; automation och artificiell intelligens.
Lägg till detta att millennials – den mest tongivande av konsumentgenerationer – helst undviker kontakt med personal i butiken. Såvida det inte gäller ett specialintresse, då sätter andra mekanismer in. Millennials är dessutom väldigt förtjusta i självbetjäning och tekniska lösningar som underlättar vardagen.
Addera sedan att företagen som driver på utvecklingen både har innovationsförmåga och ekonomiska resurser de flesta bara kan drömma om. Det gör ledtiden mellan vision och genomförande närmast obefintlig.
Amazon, Alibaba och JD.com har alla lanserat butikslösningar som saknar traditionella kassor och som automatiskt registrerar vad kunden tar med sig ut genom dörrarna. Franska Monoprix likaså. Nyligen berättade vi om att Amazon Go växlar upp och öppnar nya kassalösa butiker.
Möjligtvis är det också ett slags demokratiserande av tekniken som väntar runt hörnet. Alibaba har uttalat att man vill göra lösningarna tillgängliga för andra aktörer. Ytterligare ett tecken är en startup i USA. Företaget lanserar en lösning som kan appliceras på allt från den lilla lokala servicehandeln till större butiker med tiotusentals artiklar.
I min lokala dagligvarubutik har man sent omsider infört självbetjäningskassor. Där har tekniken gjort inköpsrundan smidigare – och personalen verkar uppleva en känsla av nyvunnen frihet.
Med den demokratiserade butikstekniken är det snart fritt fram att ta nästa steg.
Anders Warma Faring
Huvudredaktör