Fyndjakt och upplevelser i Madrid
Kvinnan på tunnelbanan har ett par välfyllda papperspåsar från Primark vid sina fötter. Två klisterlappar i varumärkets färger håller ihop dess kanter. Det är där och då det blir tydligt för mig.
Linje nummer fem är på väg ut ur Madrid centrum. Kvinnan har precis som jag upplevt en av stadens nyare sevärdheter. Primarks flaggskepp på Gran Via är en butiksupplevelse av sällan skådat slag.
Det får den ofrivillige shopparen att kippa efter andan och ta ett stadigt grepp om närmaste pelare. För oss som älskar retail är det himmelriket. I en ikonisk byggnad har Primark skapat en upplevelse som lockar så mycket folk att det bitvis är svårt att ta sig fram.
Man gör det med ett dignande säljtryck och välmatade exponeringar, men man gör det också med specialkomponerade digitala inslag ackompanjerade av skräddarsytt ljud. Köerna till kassorna är långa, och de karakteristiska påsarna med tillslutande klistermärken lämnar flaggskeppet i en strid ström.
På tunnelbanan på väg till hotellet minns jag vad Dr Barbara Kahn, professor i marknadsföring vid The Wharton School, hade berättat tidigare under dagen.
”Du måste se till att vara bäst på en parameter och sedan använda det ledarskapet till att bli bäst i ytterligare en”. Det är exakt vad Amazon har gjort, menar Barbara Kahn.
Med blicken på de ljusblå klistermärkena blir det tydligt för mig. Det är exakt vad Primark också gör. Kedjan är bäst på pris. Men för mig och kvinnan mitt emot handlar det lika mycket om upplevelser. Besöket i flaggskeppet liknar inget annat, trots i mitt fall tusentals sådana.
Det blir också tydligt att allt inte handlar om digital kompetens och e-handelsstrategier. Primark säljer inte ens online, det är så mycket fysisk handel det kan bli. Och tillsammans med bland annat TJ Maxx är man bland de allra bästa på såväl pris som upplevelser (fyndjakten!).
Det slår mig också att brister i e-handeln kan vara ett enkelt sätt att förklara sina problem på. Inte minst om människor högljutt kräver ett svar. När det egentliga problemet handlar om att man inte längre är bäst på något, än mindre i två kategorier.
Den noggranne läsaren noterar säkert att ytterligare ett varumärke har butik i samma byggnad.
Anders Warma Faring
Huvudredaktör Handelstrender
anders@handelstrender.se
Här är Amazons vinnande strategi
Tungt meriterade professor Barbara Kahn har skrivit en bok om hur man blir en vinnare i tider av ständig innovation. Läs om modellen bakom Amazons framgångar – och hur den kan appliceras i andra verksamheter.