Den 24 februari kliver Helena Ahldén in på Harrys huvudkontor på Östra Larmgatan i Göteborg som nytillträdd VD. Hennes mål? Att skapa lönsam tillväxt i en bransch där gästens behov styr allt.
– Gästens behov ska styra allt vi gör. Harrys har varit bra på det, inte minst på mindre orter där det generellt är svårt att få snurr och volym i verksamheten. Därför blir min främsta uppgift att fortsätta förvalta kedjans arv, stärka varumärket, sätta upp tydliga tillväxtmål och bibehålla den fina relation vi har med franchisetagarna ute i landet, säger Helena Ahldén.
Lång erfarenhet inom restaurang
Hon har ägnat ägnat sig åt operativt ledarskap och utveckling inom restaurang- och cafénäring under de senaste 20 åren.
Ofta har det handlat om att bygga upp koncept från grunden, erfarenheter hon nu tar med sig in i Harrys.
I dag finns Harrys på drygt 30 platser runtom i landet. Tillväxt och etableringar är även fortsatt i fokus för Harrys.
Kunskap om vad som fungerar
– Jag har en massa lärdomar kring att utveckla nya koncept, inte minst att ha stor respekt för vad som faktiskt tar fart på riktigt, för det är ingen självklarhet. Framför allt är det inte gjort i en handvändning. Att skapa något som är både lönsamt, skalbart och samtidigt tillmötesgår marknadens behov kräver tid, tålamod och inte minst teamwork, säger Helena Ahldén.
Helena Ahldén efterträder Niclas Möller som VD. Hon kommer från en roll som operativ chef på Pinchos där hon nyligen sjösatte sin 32:a restaurang på bara två år.
Niclas har över 20 år i Harrys-familjen och har de de senaste sju åren fungerat som VD.