Med det nystartade aktiebolaget Astrid Lindgren Butiken AB lanserar koncernen en e-handel med brett sortiment av licensierade produkter. I samband med detta har Linnea Westerlund tillträtt i rollen som VD.
Med satsningen vill man skapa ”ett digitalt universum där fakta och produkter samexisterar och därmed fördjupar tillgången till Astrid Lindgren och hennes älskade karaktärer”.
På astridlindgren.com får besökare möjlighet att kliva in i Astrid Lindgrens magiska värld utifrån olika perspektiv.
Sätter fokus på tyska marknaden
Från de klassiska karaktärerna som Pippi Långstrump, Emil i Lönneberga och Ronja Rövardotter till de mindre kända presenteras en mångfald av produkter.
Satsningen på e-handel är en del av koncernens strävan att inte bara expandera sin verksamhet på hemmaplan, utan även att etablera försäljning på nya marknader.
Särskilt fokus riktas mot Tyskland, betraktad som en nyckelmarknad för Astrid Lindgren-koncernen.
Naturligt steg för e-handeln
Linnea Westerlund tillträdde rollen som VD i januari 2024. Hon har tidigare arbetat med digitala affärer inom koncernen.
– E-handel har funnits inom Astrid Lindgren-koncernen i över 20 år, då den initialt växte fram ur efterfrågan hos besökare i temaparken Astrid Lindgrens Värld, säger Linnea Westerlund.
– Det känns som ett naturligt steg att e-handeln nu får stå på egna ben och det känns ärofyllt att få leda bolaget framåt i en expansiv och spännande fas. Vi har fina resultat sedan lanseringen i oktober 2023 och ser stor potential framåt.