I dag klockan 11 visar Tesco ett lågpriskoncept som ska möta den hårda konkurrensen från bland annat Aldi och Lidl. Det väntas vara startskottet för ett stort antal etableringar de kommande månaderna.
Storbritanniens största dagligvarukedja Tesco introducerar i dag ett nytt butiksvarumärke. Vi har redan tidigare berättat om att kedjan planerar en egen lågpriskedja.
Man gör det för att möta konkurrensen från bland annat Aldi och Lidl som ruskat om marknaden rejält i Storbritannien.
Blinkning till grundaren
Det nya varumärket har döpts till Jacks och den första butiken premiärvisades under onsdagen i Chatteris, Cambridgeshire.
Namnet i sig är en blinkning till Tescos grundare, Jack Cohen. Det sägs representera det brittiska arv som finns i kedjan – och som i sig är en faktor i kampen mot bland annat Aldi och Lidl.
Inspirationskälla för Tesco
– Jack Cohen ledde vägen när det gäller värde för kunden och bidrog till att förändra hur vi handlar i Storbritannien. Han är fortfarande en stor inspirationskälla för oss, sa VD Dave Lewis i samband med invigningen av konceptet.
– Hos Jack’s ska vi erbjuda bra mat smakrik mat till de lägsta priserna. Åtta av tio produkter i sortimentet är producerade i Storbritannien.
Öppnar 10–15 butiker
Det har spekuleras i att Tesco planerar att öppna 60 Jack’s-butiker. Många av dessa kommer vara före detta servicebutiker i citylägen som konverteras till det nya formatet.
Men under pressträffen var antalet som presenterades avsevärt lägre. I ett första skede öppnar man 10–15 butiker inom ett halvår. De första två öppnar för allmänheten under morgondagen i Chatteris och i Immingham, Lincolnshire.
Läs även: Därför samarbetar Tesco och Carrefour
Att man valt Chatteris som premiärstad är säkerligen ingen tillfällighet. Det anses att Tesco studerat utvecklingen i tänkbara orter med stor noggrannhet för att se var man är underrepresenterade. Eller har blivit omkörda.
I Chatteries skulle Tesco ha byggt en stormarknad, men planerna på detta stoppades då kedjan fick lönsamhetsproblem. I stället är det Lidl och Aldi som står för dagligvaruförsäljningen på orten i nuläget.
Strategiskt samarbete kring inköp
Tidigare i år inledde Tesco ett strategiskt samarbete kring inköp med franska kedjan Carrefour. Nu anses detta vara ett sätt att pressa inköpspriser och hitta rätt produkter även för Jacks.