Ica Sverige berättar nu att man senast under tredje kvartalet 2018 startar en central lösning för lösplock till sin e-handel. Lagret ska vara öppet dagligen och erbjuda generösa leveranstider.
I ett pressmeddelande konstaterar man att e-handeln börjar bli en betydande del av flera Ica-butikers omsättning. Många handlare har inte kapacitet för att plocka ordrar i butik.
Lagret ska kunna serva större delen av Mälardalen när det är fullt bemannat. Ica kommer att börja med centralt plock i befintliga lokaler i Johanneshov.
Öppet sju dagar i veckan
Lagret kommer att hålla öppet sju dagar i veckan och innehålla cirka 12 000 olika dagligvaror samt ytterligare produkter inom hem och fritid. Utkörning kommer att ske med egna bilar med två timmars leveransfönster alla dagar i veckan.
Detta sker mellan klockan 7.00 och 22.00.
Generösa utkörningstider
– I Stockholm är e-handeln nu så pass stor att tiden är mogen för att erbjuda butikerna centralt plock och leverans. Vi vet att många butiker känner att de inte har plats och tid att sköta plocket i butiken, säger Anders Svensson, VD på Ica Sverige.
– Med den här lösningen kan vi också ge ett förbättrat kunderbjudande med generösa utkörningstider som vi vet efterfrågas av många kunder i Stockholm.
Upp till var och en
Man betonar i pressmeddelandet att det är upp till varje enskild butik att avgöra om de vill anlita Icas e-handelslager. Detta eftersom butikerna ägs och drivs av fristående handlare.