Inspirerar till återvinning med lathund

I våras genomförde Kicks en undersökning som visade att endast var femte konsument källsorterar sitt kosmetiska avfall. Nu vill man bidra till en förändring via en lathund för badrummet.

Den huvudsakliga förklaringen var:
• att man inte vet var de ska lämna in sitt avfall (50 procent)
• att man inte vet hur det ska sorteras (66 procent).

Visar alternativ som finns

Med anledning av detta har Kicks tillsammans med Make it last tagit fram en lathund för badrummet med de återvinningsalternativ som finns. 

– Genom att aktivt kommunicera kring hur kosmetiskt avfall bör hanteras och jobba för att utöka antalet butiker som tar emot kosmetiskt avfall hoppas vi kunna öka andelen konsumenter som tar hand om sitt kosmetiska avfall, säger Åsa Fredriksson Jedeskog, hållbarhetsspecialist och ansvarig för Insamling av kosmetiskt avfall på Kicks.

Vill hjälpa fler att göra rätt

Lathunden är framtagen för att inspirera och utbilda. Bakom designen står Emma Elwin som tillsammans med kollegan – på Make it last – Lisa Corneliusson engagerar sig i hållbarhetsfrågor.

– Förvånansvärt få vet vad man ska göra med sina gamla parfym- och nagellacksflaskor. Förhoppningen är att Kicks kunder sätter upp lathunden i sina badrum och aldrig spolar ner tamponger i toaletten igen, säger Lisa Corneliusson.

Under en begränsad period kommer alla som handlar via Kicks e-handel i Sverige, Norge och Finland få lathunden i sitt paket. Den kommer också kunna laddas ned på kicks.se.