Nu expanderar Interflora sin verksamhet efter en framgångsrik försäljningsperiod. Företaget utökar sin e-handel med satsningen Gröna Flora – ett helt nytt koncept för den medvetna kunden som söker gröna växter och tillhörande produkter till sitt hem.
– Vi ser en väldig potential i egenkonsumtion. Under den omtumlande coronapandemin har det blivit ännu tydligare att konsumenten satsar mer på sitt hem, säger Nina Lindvall, VD på Interflora.
Satsningen kommer efter ett framgångsrikt halvår, företaget har ökat sin försäljning online med 100 procent. I perioder har den peakat på över 400 procent.
Segmentet köp till dig själv
– Det ger oss fördelen att kunna investera och vi gör det med målsättningen att plocka marknadsandelar online, nu även inom segmentet köp till dig själv. Vi har byggt ut sajten med en ny del som kommer att göra det betydligt enklare och mer inspirerande att handla till sig själv, säger Nina Lindvall.
Det nya varumärket Gröna Flora blir ett komplement till Interfloras kärnaffär Blommogram, som bygger på att kunden skickar blommor som gåva till någon annan.
Yngre och mer medveten målgrupp
– Nu vänder vi oss till en något yngre och medveten målgrupp, som lägger stor vikt vid känslan som en växt förmedlar. Med Gröna Flora vill vi lyfta fram en personlig och kreativ koppling till växter, som är viktig för så många, säger Louisa Blomstrand, e-handels- och marknadschef.
Det sker bland annat genom ett utvalt sortiment, allt från sticklingar till två meter höga växter, men också med hjälp av funktionen växtväljaren som matchar kunden med den perfekta krukväxten.
Lanseringen sker den 3 september på gronaflora.se.